اکوفونستیک عقرب های شهرستان گناباد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عقرب زدگی یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در جهان است و مسمومیت با سم عقرب ها یکی از فوریت های پزشکی محسوب می شود. بنابراین آشنایی با اکولوژی و بیولوژی گونه های عقرب هر منطقه ضروری است. در خصوص بیولوژی عقرب ها، مطالعات جامع کمی صورت گرفته است و مطالعات آزمایشگاهی قابل قیاس با شرایط طبیعی این بند پا نیست. مطالعه ی حاضر با اهداف تعیین فون و اکولوژی عقرب های شهرستان گناباد به منظور ارایه راهکارهای بهداشتی درمانی پیشگیرانه از عقرب گزیدگی بوده است.
روش تحقیق: این مطالعه، تحقیقی است توصیفی که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایدر شهرستان گناباد صورت گرفت و عقرب های صید شده از فروردین تا شهریور ماه سال 1387 بر اساس محل صید در شیشه های حاوی الکل 70 درصد مجزا به آزمایشگاه منتقل و گونه های آن ها از روی کلید تشخیص عقرب های ایران شناسایی گردید.
یافته ها
درمجموع تعداد 218 نمونه عقرب از مناطق مختلف شهرستان گناباد صید گردید که سه گونه ی عقرب Odontobuthus dorie، Androctonus crassicaudaو Mesobothus eupeusاز خانواده ی بوتیده مهم ترین گونه های عقرب شهرستان بودند. بیشترین صید از مناطق بیابانی با بافت رسی و ماسه ای مربوط به ادنتوبوتوس دوریه (61 درصد) و کمترین مربوط به آندرکتونوس کراسیکودا (10درصد) بود. بیشترین وفور عقرب در اماکن داخلی مناطق شهری و روستایی مربوط به مزوبوتوس اپئوس (29درصد) می باشد و بیشترین فعالیت این گونه ها در تیر ماه بود.
نتیجه گیری
با توجه به نوع گونه های عقرب صید شده، نیاز است در فصول بهار و تابستان اطلاع رسانی و آموزش همگانی در جهت پیشگیری از عقرب گزیدگی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p723534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!