مقایسه پیامد دو روش درمان لاپاراسکوپی در اندومتریوز تخمدانی: سیستکتومی و کوتریزاسیون کیست

پیام:
چکیده:
هدف
اندومتریوز تخمدانی یکی از بیماری های زنان در سنین باروری است. به خوبی مشخص شده است که از جمله شایع ترین علائم اندومتریوز تخمدانی درد و نازائی است. اما جنبه های متعددی از این بیماری از جمله مؤثرترین روش درمانی هنوز به خوبی مشخص نشده است. بنابراین هنوز بر روی بهترین روش برخورد با اندومتریوز تخمدانی بحث وجود دارد. در این مطالعه، ما به بررسی کارایی دو روش جراحی لاپاراسکوپیک اندومتریوز تخمدانی یعنی سیستکتومی و کوتریزاسیون به خصوص از نظر میزان کاهش درد، میزان باروری و عود بیماری پرداخته ایم.
روش بررسی
در این مطالعه گذشته نگر، 85 بیمار مبتلا به اندومتریوما به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه تحت درمان کوتریزاسیون قرار گرفتند (گروه A) و برای گروه دیگر سیستکتومی انجام شد (گروه B). 30 بیمار در گروه A و 55 بیمار در گروه B قرار گرفتند. سپس 2 گروه از نظر میزان عود علایم بیماری به خصوص درد و میزان باروری بعد از عمل مقایسه شدند.
یافته ها
میزان عود علایم به خصوص درد لگنی بعد از یک سال در گروه A، 3/83 درصد و در گروه B، 4/76 درصد بود. در این مورد تفاوت معناداری مشاهده نشد. میزان باروری بعد از عمل بعد از یک سال به طور معناداری در گروه A (3/73 درصد) بالاتر از گروه B (4/36 درصد) بود. میزان عود بیماری در گروه A (3/23 درصد) پایین تر از گروه B (5/34 درصد) بود که این تفاوت معنادار نبود.
نتیجه گیری
کوتریزاسیون کیست نسبت به روش سیستکتومی انتخاب بهتری در درمان اندومتریوما است به خصوص از نظر میزان باروری بعد از عمل، چرا که روش سیستکتومی می تواند باعث کاهش ذخیره تخمدانی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
143
لینک کوتاه:
magiran.com/p724103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!