بررسی بالینی اثر گیاه شیرین بیان بر گرگرفتگی زنان یائسه به صورت دوسوکور تصادفی و مقایسه آن با هورمون درمانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یائسگی یک مرحله از زندگی زنان بوده که با علائم مختلف همراه می باشد. یکی از علائم بسیار مشخص یائسگی گرگرفتگی بوده که بر کار، فعالیت های اجتماعی، خواب و کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. درمان رایج گرگرفتگی هورمون درمانی بوده که دارای بعضی عوارض سوء بوده و منع مصرف دارد. هدف این مطالعه مقایسه اثر گیاه شیرین بیان(Glcyrrhiza glabra) و هورمون درمانی بر روی گرگرفتگی در زنان یائسه می باشد.
روش بررسی
این مطالعه بالینی بر روی 60 خانم یائسه که حداقل یک سال و حداکثر 5 سال از آخرین قاعدگی آنها گذشته و با شکایت گرگرفتگی به درمانگاه های منتخب شهر اهواز مراجعه نمودند انجام گرفت. نمونه ها به طور تصادفی به 2 گروه دریافت کننده شیرین بیان (دی- رگلیس، تهیه شده از عصاره شیرین بیان، ساخت شرکت داروسازی رازک) روزی سه عدد و گروه دریافت کننده هورمون روزانه(نصف قرص استروژن کنژوگه 625/0میلی گرم و نصف قرص مدروکسی پروژسترون 5 میلی گرم) تقسیم گردیدند. مشخصات فردی و گرگرفتگی زنان مورد مطالعه (با استفاده از ایندکس کوپرمن) قبل و پس از درمان در 9 مرحله (یک هفته قبل از درمان و هفته های 1،2،3،4،6،8،10،12 پس از درمان) جمع آوری گردید.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که میانگین کاهش مدت، شدت و تعداد گرگرفتگی در دو گروه شیرین بیان و هورمون درمانی قبل و پس از درمان اختلاف نداشته و در هر دو گروه درمان علایم نسبت به قبل از درمان وجود داشته است.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که داروی شیرین بیان(دی- رگلیس) نیز مانند هورمون جهت درمان گرگرفتگی دوران یائسگی موثر بوده و می تواند به عنوان یک درمان جایگزین در جهت کاهش میزان گرگرفتگی خصوصا برای کسانی که نمی توانند از هورمون درمانی استفاده کنند، مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p724108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!