سرانجام لیبردر زنان نولی پارمراجعه کننده درفاز نهفته به بخش زایمان مرکزآموزشی درمانی دکتر 1386- شریعتی بندرعباس سال 1387

چکیده:
مقدمه و هدف
بسیاری از صاحب نظران و نیز اکثر مراکز درمانی جهت پیشگیری از بستری زودرس زائو و جلوگیری از مداخلات غیر ضروری تاخیر دربستری زنان باردار کم خطر را جایز می دانند. این مطالعه با هدف تعیین سرانجام لیبردر زنان نولی پارمراجعه کننده درفاز نهفته انجام شد.
مواد وروش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی است. جامعه پژوهش زنان مراجعه کننده به بخش زایمان مرکزآموزشی درمانی دکتر شریعتی بندر عباس بود که با روش نمونه گیری در دسترس، 473 خانم نولی پار درسن حاملگی 41-37 هفته، با شروع لیبر خود به خود، نمایش سفالیک، تک قلو، کیسه آب سالم و در فاز نهفته انتخاب شدند. اطلاعات مربوط به متغیرهای سن، دیلاتاسیون سرویکس در اولین معاینه واژینال وهنگام بستری، فاصله زمانی اولین معاینه واژینال تا بستری، تعداد معاینه، نوع زایمان و علل زایمان غیرطبیعی و طول فاز نهفته با توجه به پرونده بیمارستانی در چک لیست ثبت شد و با نرم افزار SPSS وبا استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
242نفر (2/51درصد) ازنمونه ها در فاز نهفته با دیلاتاسیون 2 سانتیمتر مراجعه کردند. میانگین دیلاتاسیون در هنگام بستری36/2± 31/4 سانتیمتربود. در221نفر (7/46درصد) از کل نمونه ها فاصله زمانی اولین معاینه واژینال تا بستری بیشتر از 8 ساعت ودر 66نفر(14درصد) این فاصله بیشتر از 20 ساعت بود. 95نفر(1/20 درصد) از نمونه ها زایمان سزارین وبا اسباب داشتند. 67نفر (5/70 درصد) از سزارین ها وزایمان با اسباب در زنانی بود که دیلاتاسیون هنگام بستری آنها کمتر یا مساوی3 سانتیمتربود. بین نوع زایمان و دیلاتاسیون سرویکس هنگام بستری و فاصله زمانی اولین معاینه تا بستری رابطه آماری معنی داری وجود داشت (05/0 p<).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های پژوهش زنان نولی پارمراجعه کننده درفاز نهفته در معرض خطر برای زایمانهای غیر طبیعی به علت عوارضی چون زجر جنین، دفع مکونیوم وناهنجاری مراحل اول و دوم لیبر بودند. بنا براین فاز نهفته در مراکزمامایی می بایست جدی تردر نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p726726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!