بررسی اثرات ضدکاندیدایی و ایمونومدولاتوری اسانس و عصاره های گیاه رازیانه

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

دانه رازیانه در طب سنتی به طور وسیعی استفاده شده و در غذا مصرف فراوانی دارد. در کتب طب سنتی از تخم رازیانه به عنوان چاشنی در غذا، بادشکن، ضدمیکرب و ضدانگل نام برده شده است. با توجه به ویژگی هایی رازیانه، اثرات ضدکاندیدایی عصاره های آبی، الکلی، استونی و اسانس دانه رازیانه روی مخمر کاندیداآلبیکنس و همچنین با توجه به نقش ماکروفاژها در ایمنی ذاتی، اثرات عصاره های آبی، اتانلی و استونی دانه رازیانه برروی ماکروفاژهای صفاقی موش BALB/c مورد مطالعه قرار گرفت.

مواد و روش ها

برای بررسی اثرات ضدکاندیدایی اسا نس و عصاره های دانه رازیانه از روش دیسک گذاری و آزمایش رقیق سازی در براث استفاده شد. برای سنجش اثرات ایمونومدولاتوری عصاره های دانه رازیانه از آزمایش های MTT، NO و برای بررسی کشندگی مخمر کاندیدا آلبیکنس توسط ماکروفاژ صفاقی موش از آزمایش هایNBT و کشندگی (Killing) استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که فعالیت ضد کاندیدایی اسانس دانه رازیانه قوی بوده و اثرات ضدکاندیدایی آن (MIC و MFC) به ترتیب300 و 308 میکروگرم در میلی لیتر است. از طرفی تولید نیتریک اکساید در ماکروفاژهای صفاقی که با عصاره استونی رازیانه در غلظت mg/ml10 تیمار شده بودند، افزایش معناداری نشان داد (02/0P<). همچنین تولید) ROS Reactive Oxygen Species) در محیط دارای عصاره استونی رازیانه افزایش معناداری نسبت به گروه کنترل نشان داد (001/0P<). بررسی کشندگی نیز نشان داد که ماکروفاژهای تیمار شده با غلظت های mg/ml10 و mg/ml20 افزایش فعالیت ضدکاندیدایی بیشتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که اسانس رازیانه دارای اثرات ضدکاندیدایی قوی است. از طرفی با توجه به اثرات ایمونومدولاتوری عصاره استونی رازیانه بر تحریک ماکروفاژهای صفاقی موش و تولید نیتریک اکساید و ROS و کشندگی کاندیدا آلبیکنس، لازم است تا مطالعات بیشتری بر روی مدل های حیوانی و انسانی جهت روشن شدن ترکیبات موثر آن بر بیماری کاندیدیازیس صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p727826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!