مقایسه اثرات تسکینی استامینوفن و استامینوفن کدئین در حضور یا عدم کافئین در کنترل درد پریودنتیت حاد اپیکال

چکیده:
سابقه و هدف
درمان بالینی موفقیت آمیز و خصوصا کنترل درد در دندانپزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجایی که داروهای ضد درد غیر استروییدی و استامینوفن و استامینوفن کدیین، امروزه بطور گسترده ای جهت تسکین درد مورد مصرف قرار می گیرند. این مطالعه نقش کافیین را در اثر بخشی استامینوفن و استامینوفن کدیین بررسی می کند.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی بر روی 60 بیمار دارای پریودنتیت حاد اپیکال ناشی از بیماری و یا نکروز پالپ به روش نمونه گیری آسان و به صورت دوسوکور انجام گردید. داروها و گروه ها شامل: 1- استامینوفن + 325 mg پودر دارونما 2- استامینوفن + 325 mg کافیین 1 mg، 3- استامینوفن کدیین + 325.15 mg پودر دارونما 4- استامینوفن کدیین + 325.15 mg کافیین 1 mg به هر بیمار تنها یک دوز منفرد دارویی (Single dose) به صورت تصادفی داده شد. با استفاده از روش Visual Analoge Scale از نوع Numerical 0-10در فواصل زمانی 10 دقیقه ایی به مدت 120 دقیقه میزان شدت درد بر روی فرم علامت گذاری شد.
یافته ها
روند کاهش شدت درد بین چهار گروه متفاوت است. اما این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نیست. در آنالیز ترکیب دو دارویی، گروه حاوی کافیین روند کاهش شدت درد بهتری را نشان می دهند. هر چند این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نشده است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق به نظر می رسد که افزودن کافیین به استامینوفن سبب می شود که در حد استامینوفن کدیین در کنترل درد پریودنتیت حاد آپیکال موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p72830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!