پاسخ به استروئید در کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک (بیمارستان کودکان امیر کلا, 80 - 73)

چکیده:
سابقه و هدف
سندروم نفروتیک یکی از بیماری های کلیه در کودکان است که تا قبل از شروع درمان با کورتیکواستروییدها با مرگ و میر فراوانی همراه بوده است ولی با شروع درمان با کورتیکواستروییدها میزان مرگ و میر بیماران کاهش زیادی پیدا کرده است. اما ممکن است تعدادی از بیماران به درمان به استرویید پاسخ نداده و به عنوان مقاوم به استرویید تلقی شوند. از آنجا که حساسیت بیماران فوق به استرویید در مناطق مختلف دنیا متفاوت است. این مطالعه جهت ارزیابی پاسخ به استرویید در این منطقه پرداخته است.
مواد و روش ها
این مطالعه تحلیلی بر روی کلیه بیماران که طی سال های 1380-1373 با تشخیص سندروم نفروتیک در بیمارستان کودکان امیرکلا بستری و تحت درمان قرار گرفته اند انجام شد. بیماران طی 4 هفته تحت درمان با استرویید به میزان 60 میلیگرم به ازای هر متر مربع سطح بدن قرار گرفته و سپس از نظر پاسخ به درمان مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
حدود 75 بیمار مورد بررسی واقع شدند که نسبت دختر به پسر 1.6 به 1 بود و بیشترین گروه سنی مبتلا 8-2 سال بود. همچنین اکثریت بیماران در فصل زمستان مبتلا شده بودند 74%. (p=0.012) بیماران به استرویید پاسخ داده و 26% مقاوم به استرویید بودند. بیشترین حساسیت به استرویید در گروه سنی 8-2 سال (89%) بود. در دو جنس نیز هیچ تفاوتی از نظر پاسخ به درمان مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به مطالعه انجام شده پاسخ به استرویید در کودکان مبتلا به سندروم نفروتیک با بعضی مناطق مطابقت داشته و با سایر مناطق متفاوت بوده است. اما همانند بسیاری از مطالعات انجام شده در سنین 8-1 سالگی بیشترین ابتلا وجود داشته است. بنابراین در هر کودک مبتلا در این گروه سنی میتوان بدون انجام سایر اقدامات تشخیصی تهاجمی نظیر بیوپسی کلیه درمان با استرویید را شروع کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p72848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!