بررسی عوامل موثر در نتایج تمپانوماستوئید کتومی در 400 بیمار با اوتیت میانی مزمن فعال

چکیده:
زمینه و اهداف
اوتیت میانی مزمن از جمله بیماری های پر عارضه و تهدید کننده سیستم شنوایی و تعادلی می باشد که لازم است عمل جراحی شود و نتایج تاثیر جراحی را در کنترل عفونت مزمن گوش میانی در چهارصد مورد عمل تمپانوماستوئیدکتومی که با بررسی 4 نکته وجود و یا عدم اتوره، گرانولاسیون و کلستئاتوم انجام گرفت.
روش بررسی
بررسی به صورت گذشته نگر با 400 بیمار که از این تعداد 210 مورد جراحی برای اوتیت میانی مزمن فعال با کلستئاتوم و 190 مورد برای اوتیت میانی مزمن فعال با گرانولاسیون بدون کلستئاتوم انجام گردید که در %90 عمل جراحی اولیه و در %10 عمل جراحی رویزیون انجام شد. حداقل پیگیری 12 ماه برای تمام موارد و متوسط پیگیری 30 ماه بوده است.
یافته ها
کنترل مناسب عفونت یعنی گوش خشک در 364 بیمار (%91) از چهارصد مورد بیمار انجام گرفت. در 36 بیمار (9%) عفونت و اتوره ادامه داشت که در 16 مورد با آنتی بیوتیک موضعی و سیستمیک عفونت کنترل شد که در نهایت از 400 بیمار در 380 بیمار (95%) گوش خشک بدون اتوره و عفونت بودند.
نتیجه گیری
با وجود اینکه نتایج جراحی، بیشتر به معیارهای تشخیصی و گرانولاسیون بستگی دارد ولی فاکتورهایی مثل: ((آیا جراحی اولیه بوده یا عمل مجدد)) روش عمل کانال wall up بوده یا کانال wall down و همچنین وسعت گسترش بیماری، در نتیجه و سرانجام بیماری هیچ گونه تاثیری نداشتند. نتایج مطالعه نشان می دهد که اوتیت میانی مزمن با گرانولاسیون، مشکلتر از اوتیت میانی مزمن با کلستئاتوم کنترل می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p72945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!