تاثیر عصاره هیدروالکلی گیاه سنبل الطیب بر تعداد و اندازه نورون های هسته رافه ماگنوس موش صحرایی بالغ

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
مواد مؤثر سنبل الطیب در صنایع داروسازی استفاده فراوانی دارند و به عنوان آرام‎بخش، ضد تشنج، خواب‎آور و نیز برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‎گیرند. با توجه به وجود گزارش هایی مبنی بر اثرات آرام بخشی و ضد افسردگی گیاه سنبل الطیب هدف از این مطالعه تاثیر عصاره هیدروالکلی ریشه گیاه سنبل الطیب بر تعداد و اندازه نورون های هسته رافه ماگنوس موش صحرایی بالغ بود.
مواد و روش ها
این یک مطالعه تجربی است که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد. از 40 سر موش صحرایی بالغ نژاد ویستار با وزن 250170 گرم استفاده شد. موش ها به طور تصادفی به 4 گروه شامل؛ یک گروه کنترل و سه گروه آزمایش تقسیم شدند. به موش های گروه آزمایش روزانه عصاره هیدروالکلی ریشه گیاه سنبل الطیب با دوزهای 300، 400 و 600 میلی گرم بر کیلوگرم وزن و به گروه کنترل آب مقطر داده شد. بعد از یک ماه برای بررسی بافت شناسی، حیوانات از طریق تزریق داخل قلبی پرفیوژ شده و پس از آمادش بافتی مقاطع 10 میکرومتری از ناحیه هسته رافه ماگنوس تهیه گردید. مقاطع با هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی گردید و تغییرات هیسیتولوژیک ایجاد شده در نورون های این هسته با میکروسکوپ نوری بررسی شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و ال اس دی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین تعداد نورون های هسته رافه ماگنوس موش صحرایی در گروه های آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری نشان نداد. مقایسه میانگین قطر بزرگ و کوچک نورون ها تفاوت معنی داری در گروه های آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان داد(001/0p<). هسته نورون ها در گروه های آزمایش روشن تر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری
عصاره هیدروالکلی ریشه گیاه سنبل الطیب بر تعداد نورون های هسته رافه ماگنوس تاثیر ندارد، اما بر اندازه نورون های این هسته مؤثر می باشد که بیان کننده افزایش فعالیت این نورون ها و در نتیجه افزایش ترشح سروتونین می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p734217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!