معیارهای بالینی و پاراکلینیکی اختلالات تیروئید در افراد بالای 15 سال

چکیده:
سابقه و هدف
اختلالات تیروئید در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. با توجه به اهمیت اختلالات تیروئید و وقت گیر بودن و هزینه بر بودن راه های تشخیصی این اختلالات و پیشنهاد امتیاز بندی برای تشخیص زودرس این اختلالات این مطالعه به منظور مقایسه معیارهای بالینی و پاراکلینیکی اختلالات تیروئید در افراد بالای 15 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی کاشان طی سال های 78-1375 و درمانگاه غدد متابولیسم امام خمینی طی سال 1379 صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
این یک مطالعه از نوع تشخیصی بوده که بر روی بیماران در سنین 60-15 ساله و مشکوک به اختلالات تیروئید انجام گرفت. ابتدا توسط متخصصان داخلی و براساس معیارهای بالینی Flipp Flling چنانچه جمع جبری 18 و بیشتر بوده، به عنوان هیپرتیروئیدی تلقی و چنانچه میزان نمره آن ها 18-11 به عنوان مشکوک و کمتر از آن به عنوان یوتیروئید بوده و در امتیاز هیپوتیروئید نمره بالای +19 هیپوتیروئیدی محسوب شدند. سپس از کلیه بیماران T3 و Free T4 و IRMA) TSH) درخواست شد. TSH زیر 0.3 میکروگرم و T4 بیش از 12 و T3 بیش از 180 هیپرتیروئید و افراد با TSH بیش از 5 میکروگرم و T4 کمتر از 4 میکروگرم و T3 کمتر از 8 میکروگرم هیپوتیروئید تلقی شد. سایر افرادی که مقادیر پاراکلینیک آن ها طبیعی بود سالم بودند.
یافته ها
تحقیق بر روی 200 نفر انجام گرفت. از 150 بیمار مشکوک 31 نفر (20.7%) مرد و 119 نفر (79.3%) زن بودند و 100 نفر آن ها مشکوک به هیپرتیروئیدی و 50 نفر مشکوک به هیپوتیروئیدی بودند. اکثر بیماران هیپرتیروئیدی 80% زن و 20% آن ها را مردان تشکیل دادند. هفتاد و هشت درصد بیماران هیپوتیروئیدی زن و 22% مرد بوده اند. یعنی هر دو اختلال در زن ها بیشتر بود. حساسیت معیار Flipp Flling در این مطالعه براساس معیار هیپرتیروئیدی 91% و حساسیت جدول هیپوتیروئیدی در این مطالعه 76% بود و هیپوتیروئیدی حساسیت کمتری (76%) را نشان داد.
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به هزینه آزمایش های پاراکلینیکی استفاده از معیارهای Flipp Flling می تواند در تشخیص اختلالات کم کاری و پرکاری تیروئید مفید باشد و با توجه به مقدار کم نمونه ها، تحقیق بر روی مراجعه کنندگان بیشتر توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p739517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!