مقایسه اثرات نیفیدیپین و سولفات منیزیم در پیشگیری از زایمان زودرس

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع بالای زایمان زودرس و عوارض شناخته شده آن و وجود گزارش هایی که تاثیر مثبت نیفیدیپین و سولفات منیزیم را در پیشگیری از زایمان زودرس مطرح نموده اند و با توجه به تفاوتی که در قیمت و نحوه مصرف این دو دارو وجود دارد و به منظور مقایسه اثرات درمانی نیفیدیپین و سولفات منیزیم در پیشگیری از زایمان زودرس این تحقیق بر روی مراجعه کنندگان به زایشگاه شبیه خوانی کاشان طی سال های 79-1377 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه با روش کارآزمایی بالینی (Clinical trial) بر روی بیماران با حاملگی بین 37-20 هفته و مبتلا به انقباضات رحمی بستری در زایشگاه شبیه خوانی کاشان پس از حذف متغیرهای مخدوش کننده صورت پذیرفت. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شده، گروه مورد تحت درمان با نیفیدیپین و گروه شاهد تحت درمان با سولفات منیزیم قرار گرفتند. ضربان قلب جنین، فشار خون مادر و عوارض مادری حین درمان ثبت می گردید. در صورت موفقیت درمانی و ترخیص بیماران، پیگیری بیماران هنگام مراجعه جهت زایمان صورت می گرفت که وزن هنگام تولد، آپگار دقیقه پنجم، تعداد زایمان نوزادان بستری شده و مدت بستری آنان ثبت گردیده و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
گروه ها به لحاظ سن مادر، سن حاملگی، پاریتی مشابه بودند. میزان تاخیر زایمانی در گروه نیفیدیپین 24±31.72 روز و در گروه سولفات منیزیم 28.9±42 بود. در گروه نیفیدیپین 7 نوزاد (28%) با میانگین 6.85 روز و در گروه سولفات منیزیم 5 نوزاد (20%) با میانگین 7.6 روز در بخش مراقبت ویژه نوزادان (NIGU) بستری شدند. میانگین وزن اختلافات فوق از نظر آماری معنی دار نبود. در هیچ کدام یک از گروه ها دارو واقع نشد ولی میزان شکایات گروه سولفات منیزیم 100% و گروه نیفیدیپین 40% بود (P<0.0001).
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به مشابه بودن تاثیر داروها در تاخیر زایمانی و میانگین وزن هنگام تولد در هر دو گروه و بالاتر بودن عوارض دارو در گروه سولفات منیزیم و هزینه کمتر و نحوه تجویز آسانتر نیفیدیپین، استفاده از این دارو در پیشگیری از زایمان زودرس منطقی به نظر می رسد. در ضمن تحقیقات مشابه توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p739952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!