بررسی شیوع بیماری های مادرزادی قلبی در نوزادان بستری در بخش نوزادان بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال های 79-1375

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت بیماری های مادرزادی قلبی و عدم وجود آمار دقیقی از شیوع آن ها در بین نوزادان این منطقه و همچنین به علت نقش عوامل محیطی و ژنتیکی در نوع بیماری بوجود آمده، این تحقیق در منطقه کاشان طی سال های 1375 تا 1379 انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر به روش مطالعه داده های موجود با استفاده از پرسش نامه های از قبل تهیه شده صورت پذیرفت و تمام نوزادانی که توسط کاردیولوژیست کودکان تشخیص قطعی بیماری مادرزادی قلبی داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از قبیل جنس، سن هنگام تشخیص، نوع بیماری قلبی، سابقه مثبت در خانواده، نسبت پدر و مادر، سابقه مصرف دارو در حاملگی توسط مادر و آنومالی های همراه استخراج گردید.
یافته ها
از 2840 نوزاد بستری در بخش طی سال های مذکور، 46 نوزاد (1.6%) مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی بودند در بین این بیماری ها، VSD با 22 نفر (47.8%) شایع ترین نوع این بیماری ها بود و فراوانی دیگر بیماری ها به صورت زیر می باشد. ASD برابر با (28.2%) و TGA برابر با (19.5%) و PDA برابر با (10.8%) و TOF برابر با (4.3%) و سایر 6 نفر (13%) به سایر بیماری های مادرزادی قلبی مبتلا بودند. از تعداد 46 نوزاد مبتلا 20 نفر که (43.5%) دختر و 26 نفر (65.5%) پسر بودند. تنها یک کودک سابقه مثبت در خانواده و 41.3% نوزادان مبتلا به CHD، والدین آن ها نسبت داشتند.
نتیجه گیری و توصیه ها: شیوع CHD از آمارهای اعلام شده بیشتر است و بویژه بعضی بیماری های مادرزادی مثل TGA در منطقه به مراتب بیشتر از مقادیر گزارش شده در کتاب های مرجع است. ازدواج فامیلی میزان بروز بیماری را افزایش می دهد. انجام این نوع تحقیقات را در سایر مناطق کشور توصیه می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p739979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!