تاثیر رفتارهای حمایتی بر روند درد زایمان در زنان نخست زا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در گذشته در طول درد زایمان، مادران به طور سنتی توسط زنان دیگر حمایت می شدند. با وجود اینکه در دهه های اخیر مسئله حمایت مداوم از زنان در طول درد زایمان در بیمارستان های سراسر جهان مطرح می باشد، ولی این اقدام به جای یک امر معمول به یک استثنا تبدیل شده است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر رفتارهای حمایتی در مقایسه با مراقبت های معمول بر روند درد زایمان صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 80 زن نخست زای که به علت درد زایمان و یا پارگی کیسه آب به بیمارستان ولیعصر زنجان مراجعه کرده بودند، انجام شد. ابتدا نمونه ها به روش مبتنی بر هدف انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. درگروه آزمون رفتارهای حمایتی توسط یک ماما انجام گرفت. گروه شاهد فقط مراقبت های معمول را دریافت کردند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه و مقیاس سنجش درد (مقیاس دیداری درد) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی تست، مجذور کای، من ویتنی صورت گرفت. 05/0 سطح معنی داری داده ها در نظر گرفته شد.
یافته ها
در این مطالعه، میانگین شدت درد بین دو گروه آزمون و شاهد در سه موقعیت (دیلاتاسیون 5، 7 سانتی متری و کامل)، اختلاف آماری معنی داری داشت (001/0p<). در گروه آزمون طول مدت فاز فعال درد زایمان (001/0=p) و مرحله دوم زایمان در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری کمتر بود (001/0p<).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد، رفتارهای حمایتی مداوم در روند درد زایمان، باعث پیشرفت سریع تر و کاهش شدت درد می شود. لذا گنجاندن آموزش این قبیل مهارت ها در برنامه های آموزشی دانشجویان مامایی و استفاده آن توسط کادر درمانی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p740866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!