تاثیر آلفنتانیل بر کیفیت بی دردی در عمل جراحی سزارین: کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
طی سال های اخیر استفاده از مخدرها جهت ایجاد بی حسی نخاعی، توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. اثرات ضد درد مخدرها ممکن است به دلیل تاثیر مستقیم بر گیرندهای نخاعی باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آلفنتانیل بر کیفیت بی دردی حین عمل جراحی سزارین و پس از آن در بی حسی نخاعی و عوارض آن صورت گرفت.
روش بررسی
در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور 60 زن سالم خواستار عمل سزارین غیراورژانسی به روش بی حسی نخاعی، با حاملگی یک قلو (حاملگی دوم یا سوم)، در کلاس 1 و 2 ASA و سن حاملگی بیشتر از 37 هفته، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. به گروه شاهد 5/2 میلی لیتر (5/12 میلی گرم) بوپی واکائین هیپرباریک 5/0% به همراه 5/0 میلی لیتر نرمال سالین و به گروه آزمون به جای نرمال سالین 5/0 میلی لیتر (250 میکروگرم) آلفنتانیل به صورت داخل نخاعی تزریق شد. قبل از انجام بی حسی یک مرتبه، و تا 30 دقیقه پس از انجام بی حسی هر 10 دقیقه، و در طول یک ساعت بعد هر 15 دقیقه، و سپس هر 30 دقیقه تا شروع درد، فشار خون شریانی، تعداد ضربان قلب، تنفس و میزان اشباع اکسیژن خون شریانی اندازه گیری شد. کیفیت بی دردی حین جراحی، زمان بی دردی کامل و بی دردی مؤثر در تمام بیماران ارزیابی گردید. بروز عوارض احتمالی مانند تهوع، استفراغ، لرز و خارش در هر دو گروه بررسی شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از تست های آماری تی، من ویتنی، مربع کای (یا دقیق فیشر) وآنالیز واریانس مشاهدات تکرار شده، تجزیه و تحلیل شد و 05/0p< سطح معنی داری اختلاف ها قرار داده شد.
یافته ها
90% بیماران در گروه آلفنتانیل در مقابل 7/16% گروه سالین بی دردی عالی حین جراحی داشتند (001/0p<). زمان بی دردی کامل در گروه آلفنتانیل 8/41±178 دقیقه در مقایسه با گروه سالین 9/28±97 دقیقه بیشتر طول کشید (01/0p<) و طول مدت بی دردی مؤثر در گروه آلفنتانیل (9/40±223 دقیقه) به طور قابل ملاحظه ای از گروه سالین (32±2/130 دقیقه) بیشتر بود (01/0p<). بین متغیرهای همودینامیک بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0p>). تهوع در گروه آلفنتانیل کمتر از گروه سالین (50% در مقابل 80%) بود (05/0p<). شایع ترین عارضه در گروه آلفنتانیل خارش بود (7/76%)، و بروز استفراغ و لرز و همچنین آپگار نوزادان در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت (05/0p>).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج، افزودن 250 میکروگرم آلفنتانیل به 5/12 میلی گرم بوپی واکائین هیپرباریک 5/0% می تواند کیفیت بی دردی حین جراحی و طول مدت بی دردی پس از جراحی را در بیماران تحت جراحی سزارین بدون افزایش عوارض، بیشتر کند، لذا پیشنهاد می گردد در عمل های سزارین حهت دستیابی به کیفیت بی دردی بهتر، از آلفنتانیل با دوز کم استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p740869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!