بررسی اثر کاربرد ترکیب کازئین فسفوپپتید - آمورفوس کلسیم فسفات بر استحکام باند برشی کامپوزیت رزین به مینای بلیچ شده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از آنجایی که پس از درمان بلیچینگ دندانهای زنده حساسیتهای دندانی بسیار شایع می باشند، کارخانجات با افزودن مواد حساسیت زدا به ترکیب بلیچینگ و یا ارائه آنها به صورت ترکیبات تجاری جداگانه، اقدام به کاهش یا رفع این عارضه کرده اند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر نوعی ترکیب تجاری با اثر حساسیت زدایی به نام GC Tooth Mousse (GCTM) بر میزان استحکام باند کامپوزیت رزین به مینای بلیچ شده می باشد.
روش بررسی
این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی بر روی 48 دندان مولر تازه خارج شده سالم و فاقد هرگونه پوسیدگی در چهار گروه انجام گردید.(12 n =)، پس از آماده سازی سطوح مینائی، در گروه اول (کنترل منفی) بدون هیچ درمانی باند کامپوزیت در سطح مینایی باکال دندانها انجام گردید. گروه های 2و 3 به مدت شش ساعت در روز برای پنج روز متوالی بلیچ شدند (Daywhite ACP) و سپس باند کامپوزیت انجام گردید. در گروه 3 پس از هر بار بلیچ ترکیب GCTM به مدت سی دقیقه در پنج روز متوالی به کار رفت. در گروه 4 بدون بلیچینگ تنها ترکیب GCTM به مدت سی دقیقه در پنج روز متوالی به کار رفت و بلافاصله باند کامپوزیت انجام گردید. پس از پانصد سیکل حرارتی، استحکام باند برشی نمونه ها اندازه گیری شده و سپس توسط آزمونهای واریانس دوطرفه و Keramer Tukey به کمک نرم افزار آماری SPSS ارزیابی گردید. (05/0= α)
یافته ها
آنالیز آماری، بین گروه های مورد مطالعه اختلاف معنی داری نشان داد. (0 = P.V) بیشترین استحکام باند مربوط به گروه کنترل منفی و کمترین آن مربوط به گروه دوم بود. آنالیز Tukey نشان داد که کاربرد ترکیب GCTM پس از درمان بلیچینگ و نیز بدون آن، تاثیری معنی دار بر میزان استحکام باند برشی کامپوزیت رزین به مینای بلیچ شده دارد. (05/0 > P.V)
نتیجه گیری
با توجه به محدودیتهای مطالعه حاضر، کاربرد ترکیب GCTM به عنوان ماده حساسیت زدا در طی درمان بلیچینگ، سبب کاهش استحکام باند کامپوزیت رزین به مینای دندان می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p742140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!