بررسی فراوانی و پیش آگهی تومور کارسینوئید آپاندیس در آپاندکتومی های انجام شده در بیمارستان شهدیا عشایر خرم آباد طی سال های 1379 - 1384

پیام:
چکیده:
تومور کار سینوئید آپاندیس نادر می باشد و شایعترین محل آن در دستگاه گوارش به ترتیب آپاندیس، روده باریک ور کتوماست. کار سینوئیدهای گوارشی غالبا بدون علانتند ودر هنگام لاپاراتومی یا همراه با التهاب آپاندیس کشف می شوند. هدف از مطالعه حاضر تعیین فراوانی تومور کارسنیوئید در آپاند کتومی های انجام شده در بیمارستان شهدای عشایر و بررسی پیش آگهی این تومور در یک دوره سه تا هشت ساله می باشد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه cross- sectional است که بر روی 2845 بیمار آپاند کتومی شده در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد در سالهای 1384-1379 انجام گرفته است. اطلاعات مورد نیاز توسط پرسشنامه ای که در خصوص تومور، علائم بالینی و اطلاعات دموگرافیک بیماران از پرونده بیمارانی که دارای تومور آپاندیس بودند پر شده بود، استخراج گردید و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت٬ سپس با بررسی بیماران پیش آگهی آنها مشخص گردید.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که از کل مواد مورد مطالعه 5 مورد تومور آپاندیس داشتند که ازاین 5 مورد سه مورد تومور کارسنیوئید، یک مورد موکوسل و یک مورد بافت لنفاوی مرتبط با مخاط بود. علاوه بر این موارد، یک مورد کار سنیوئید کولون که به دئودنوم دست اندازی پیدا کرده و البته علائمی نیز از کار سنیوئید آپاندیس نداشت مشاهده شد. پس از مشاهده جواب پاتولوژی هیچکدام از بیمارانی که تومور کارسنیوئید آپاندیس داشتند نیاز به اقدام اضافه پیدا ننمودند ودر پی گیری 8-3 ساله علائمی از عود نداشتند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه کارسنیوئید آپاندیس نیز می تواند بد خیم باشد، متاستاز بدهد و باعث کاهش طول عمر بیمار گردد. دقت در تشخیص این مورد و پی گیری جواب پاتولوژی توسط بیمار و پزشک و تکمیل درمان در صورت نیاز ضروری می باشد. به کارسنیوئیدهای آپاندیس باید همانند یک نئوپلاسم نگاه کرد چرا که قدرت تهاجم موضعی و دور دست را دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p744617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!