کارآزمایی بالینی تاثیر دریافت مایعات خوراکی یک ساعت قبل از عمل جراحی سزارین انتخابی بر بروز رگورژیتاسیون

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
ترس ازآسپیراسیون محتویات معده، باعث اعمال استاندارد های محافظه کارانه ناشتا ماندن طولانی مدت قبل از عمل های جراحی شده است. این سیاست ها در مورد زنان حامله شدیدتر بوده وبه اجرای قانون «هیچ از راه دهان» درزنان در حال لیبر در بعضی از بیمارستان ها منجر شده است. انگیزه اجرای این قانون، نیاز به سزارین اورژانس احتمالی و عدم اطمینان از ایمن بودن مصرف مایعات در فواصل کمتر از دو ساعت قبل از عمل جراحی است. هدف از این مطالعه، تعیین و مقایسه شیوع رگورژیتاسیون حین بیهوشی عمومی در دو گروه زنان حامله ناشتا و زنان حامله ای که به فاصله یک ساعت قبل از سزارین مایع خوراکی صاف دریافت کرده اند، بوده است.
مواد و روش ها
کارآزمایی بالینی حاضر به مدت 21 ماه در مرکز آموزشی درمانی نیک نفس رفسنجان روی کلیه خانم های باردار مراجعه کننده برای سزارین انتخابی انجام شد. دوسوم واحد های پژوهش به طور تصادفی در گروه مورد و یک سوم در گروه شاهد قرار گرفتند. به افراد گروه مورد، 150 سی سی مایع خوراکی کربو هیدراته ده درصد به فاصله تقریبا یک ساعت قبل از عمل داده و نحوه بروز رگورژیتاسیون از طریق گداشتن کاغذ تورنسل در ته حلق هنگام بیهوشی عمومی ارزیابی شد. در نهایت اطلاعات حاصله از 411 نمونه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای انجام پژوهش، مجوز کمیته اخلاق دانشگاه و رضایت نامه کتبی از بیماران گرفته شد.
نتایج
یک مورد رگورژیتاسیون در فردی از گروه مورد و یک مورد در فردی از گروه شاهد اتفاق افتاد و تاثیر مایعات خوراکی قبل از عمل بر افزایش شیوع رگورژیتاسیون حین بیهوشی عمومی دیده نشد. هیچ موردی از آسپراسیون نیز اتفاق نیفتاد.
نتیجه گیری
با توجه به نادر بودن وقوع آسپیراسیون در بیمارستان های ما نسبت به آمار اروپایی و عدم تاثیر دریافت مایعات صاف قبل از عمل جراحی بر افزایش شیوع رگورژیتاسیون و آسپیراسیون، بهتر است قوانین انعطاف پذیرتری در مورد ناشتا بودن قبل از اعمال جراحی، همچنین در مورد مصرف دهانی در زنان در حال لیبر به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p745465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!