سرواپیدمیولوژی توکسوپلاسموزیس در زنان مجرد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی کاشان در سال های 87-1386

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
آلودگی به توکسوپلاسما گوندی از شیوع قابل ملاحظه ای در ایران برخوردار است. آلوده شدن زنان باردار منجر به سقط جنین، زایمان زودرس و ناهنجاری های مادرزادی می شود. به منظور اطلاع از وضعیت ایمنی زنان در شرف ازدواج، مطالعه حاضر با هدف تعیین آلودگی و تیتر آنتی بادی علیه توکسوپلاسما گوندیی، روی زنان مجرصورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی، چهارصد زن مجرد 35-14 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی کاشان طی سالهای 87-86، به طور تصادفی انتخاب شده و با استفاده از تکنیک ایمنوفلورسانت غیرمستقیم IFA))، آنتی بادی های IgG و IgM ضدتوکسوپلاسما مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به افراد از قبیل: سن، شغل، تحصیلات، سابقه تماس با گربه، عادات غذایی، سابقه سقط در خانواده و علایم بالینی و نتیجه تست سرولوژی در فرم اطلاعاتی ثبت و داده ها به صورت جداول توزیع فراوانی و نمودار، ترسیم و میانگین هندسی آنتی بادی (GMRT) برای سرم های مثبت محاسبه شد.
نتایج
میانگین سن افراد تحت بررسی4 ±2/21 سال بود. 82 نفر(5/20درصد) دارای پاسخ مثبت سرولوژی و 318 نفر (5/79درصد) آنتی بادی منفی بودند. در گروه سنی 23-19 سال، آلودگی 5/41درصد بود که نسبت به سایر گروه های سنی از میزان بالاتری برخوردار بوددربین افراد آنتی بادی مثبت، 68 نفر (83درصد) در رقت 20/1 و یک نفر (2/1 درصد) در رقت 800/1 و بالاتر واکنش مثبت داشتند در بین افراد آلوده، 4/96 درصد IgG و 6/3 درصد IgM مثبت بودند. خوردن گوشت نیم پخته، نوشیدن آب غیربهداشتی و شغل خانه داری با آلودگی ارتباط معناداری نشان داد P<0.05)). GMRT برای 82 زن آلوده 30/1 تعیین شد. افرادی که واکنش مثبت آنتی بادی ضدتوکسوپلاسما نشان دادند، واکنش RF منفی داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به پایین بودن سطح آنتی بادی ضدتوکسوپلاسما گوندی در زنان مجرد و ایمن نبودن هنگام بارداری و عوارض جبران ناپذیر انگل در جنین، به منظور کاهش خطرات مشکل، ارائه آموزش های لازم قبل از بارداری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p745466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!