بررسی اثر مصرف خوراکی کنگرفرنگی بر روی میزان گلوکز و چربی سرم در موش صحرایی ماده دیابتی شده

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
در بررسی حاضر، اثر مصرف خوراکی کنگرفرنگی بر میزان گلوکز و چربی های سرم در مدل تجربی دیابت قندی در موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
موش های صحرایی ماده به تعداد 32 به چهار گروه یکسان کنترل، کنترل تحت تیمار با گیاه، دیابتی شده و دیابتی شده تحت درمان با گیاه تقسیم بندی شدند. برای دیابتی کردن موش ها از داروی استرپتوزوتوسین به فرم تک دوز و میزان شصت میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی استفاده شد. دو گروه تحت تیمار با گیاه نیز پودر این گیاه مخلوط شده با غذای استاندارد موش را با نسبت وزنی 25/6درصد دریافت کردند. میزان گلوکز و لیپیدهای سرم قبل از بررسی و در هفته های سوم و ششم پس از بررسی تعیین شد.
نتایج
میزان گلوکز سرم در حیوانات دیابتی شده افزایش معنادار (0001/0p<) پیدا کرد و سطح سرمی این پارامتر در هفته ششم در گروه دیابتی شده تحت تیمار به طور معنادار کمتر از گروه دیابتی شده بود (005/0p<). سطح تری گلیسیرید در هفته ششم در گروه دیابتی شده تحت درمان با این گیاه در مقایسه با گروه دیابتی شده به صورت غیر مطلوب بیشتر بود، سطح کلسترول توتال سرم در گروه دیابتی شده تحت درمان در هفته ششم در مقایسه با گروه دیابتی شده کاهش غیرمعنادار نشان داد و میزان کلسترول HDL در گروه های کنترل و دیابتی شده تحت تیمار نیز نسبت به گروه های کنترل و دیابتی شده، افزایش مطلوب و معنادار نشان داد (001/0p<-005/0p<). به علاوه، کلسترول LDLدر موش های دیابتی شده تحت تیمار کاهش معنادار در مقایسه با گروه دیابتی شده، نشان داد (005/0p<).
نتیجه گیری
مصرف خوراکی کنگرفرنگی در موش های صحرائی دیابتی شده دارای اثر کاهنده قند خون بوده و موجب تغییر سودمند در سطح کلسترول HDL و LDL می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p745467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!