بررسی اثر اسپری لیدوکائین 10 درصد بر گلودرد بعد از بی هوشی عمومی

پیام:
چکیده:
زمینه
گلودرد از عوارض شایع بعد از جراحی است. استفاده از اسپری لیدوکائین بر روی کاف لوله تراشه قبل از انتوباسیون بیمار ممکن است با احتمال کاهش میزان گلودرد بعد از بی هوشی عمومی همراه باشد.
هدف
این مطالعه به منظور تعیین اثر اسپری لیدوکائین 10 درصد بر گلودرد بعد از بی هوشی عمومی انجام شد.
مواد و روش ها
این کارآزمایی بالینی دوسوکور در سال 1387 در بیمارستان شهید رجایی قزوین انجام شد. 200 بیمار با ASA I-III در سنین مختلف (81-9 سال) و فاقد علایم گلودرد و سرماخوردگی کاندید عمل جراحی (به جز جراحی بر روی گردن) با روش بی هوشی عمومی به صورت کاملا تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول 5 پاف اسپری لیدوکائین 10 درصد بر روی کاف لوله تراشه پاشیده شده، در حالی که در گروه دوم از نرمال سالین استفاده شد. سپس بیماران تحت بی هوشی عمومی و انتوباسیون تراشه قرار گرفتند. بیماران به هنگام ترک ریکاوری و روز بعد در بخش معاینه شدند و در مورد گلودرد از آنها پرسیده شد. داده ها با آزمونهای مجذور کای و دقیق فیشر تحلیل شدند.
یافته ها
در گروهی که اسپری لیدوکائین 10 درصد دریافت کرده بودند تعداد موارد وجود گلودرد در ریکاوری نسبت به گروه دریافت کننده نرمال سالین، اندکی بیشتر بود (%29 در برابر %22).طی 24 ساعت بعد از جراحی میزان موارد گلودرد در هر دو گروه کاهش یافته و تقریبا برابر شدند (%16 در برابر %17). میزان بروز گلودرد برحسب مدت بی هوشی و جنس بیماران، در ریکاوری و طی 24 ساعت بعد از آن بین دو گروه مورد مطالعه تفاوت محسوسی نداشت و ارقام به دست آمده به لحاظ آماری اختلاف معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد استفاده از اسپری لیدوکائین 10 درصد بر روی کاف لوله تراشه قبل از انتوباسیون بیماران، موجب کاهش میزان موارد گلودرد بعد از بی هوشی عمومی نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p746371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!