تعیین شیوع و علل تخلیه چشم در استان خوزستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تخلیه چشم اثر منفی روی کارایی شخص در جامعه و باعث بروز تنش شدید روانی برای فرد می گردد. جهت پیش گیری از این تراژدی ابتدا نیاز به اطلاعات اپیدمیولوژی و علت یابی در هر منطقه جغرافیایی می باشد. هدف این مطالعه تعیین شیوع و علل تخلیه چشم در استان خوزستان است.
روش بررسی
مطالعه حاضر به صورت گذشته نگر و با استفاده از پرونده پزشکی بیماران و در صورت نیاز تماس با بیمارانی که طی سال های 86-1381 در این استان تحت عمل جراحی تخلیه چشم قرار گرفتند، انجام گرفته است.
یافته ها
طی سال های مذکور 283 بیمار تحت این عمل جراحی قرار گرفته که 162 مورد مرد و 121 مورد زن بوده اند. میانگین سنی 44 سال بود و با توجه به جمعیت استان شیوع سالانه این عمل 13 مورد در یک میلیون نفر جمعیت بود. از نظر علت، بیشترین شیوع مربوط به تروما 85 موردو سپس به ترتیب عفونت 41 مورد، چشم نابینای دردناک (Painfull Blind eye) بدون زمینه گلوکوم 35 مورد، چشم تغییر شکل یافته و هیپوتون (Phtisis Bulbi) 30 مورد، مراحل پیشرفته گلوکوم همراه با بالا بودن فشار چشم(Advance Glaucoma and high IOP) 29 مورد، تومورها 25 مورد،ادم اپی تلیوم و کدورت قرنیه(Bullos Keratophathy and Dense corneal Opacity and Vascularization) 16 مورد، دیسژنزی مادرزادی چشم(Congenital Dysgenesis) 11 مورد و دیگر علل 11 مورد بود.
نتیجه گیری
در مجموع علل شایع تخلیه چشم، تروما، عفونت و گلوکوم پیشرفته بود و در اکثر موارد امکان پیش گیری از این عمل وجود دارد. توصیه به آموزش عمومی در سطح رسانه ها و ایجاد امکانات حفاظتی و ایمنی در تمامی مراکز صنعتی و ورزشی و آموزشی و استفاده از کمربند ایمنی و کیسه هوا در وسایل نقلیه همراه با تشخیص به موقع و درمان سریع و مناسب می توان میزان قابل توجهی از این عمل جراحی را کم کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
205
لینک کوتاه:
magiran.com/p746626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!