بررسی ارتباط مصرف ماهی و کاهش خطر سرطان پستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات اپیدمیولوژیکی زیادی نشان داده اند که روغن ماهی به علت داشتن اسیدهای چرب زنجیره بلند امگا -3 موجود در ماهی، در برخی حیوانات خطر ایجاد تومور را کاهش می دهد. پژوهش حاضر یک مطالعه مورد- شاهدی است که به منظور تعیین ارتباط مصرف ماهی و خطر سرطان پستان انجام شده است.
روش بررسی
این پژوهش به صورت تحلیلی گذشته نگر بر روی 197 زن مبتلا به سرطان پستان شهرستان اهواز (مورد) و 197 زن سالم (شاهد) انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسش نامه دموگرافیک، پرسش نامه عوامل باروری و مؤثر بر سرطان پستان و پرسش نامه تغذیه ای بود. شرکت کنندگان در پژوهش از طریق پرسش نامه ها از لحاظ عوامل مؤثر بر سرطان پستان و همچنین مصرف ماهی در سال قبل از بیماری شان مصاحبه می شدند. از آزمون آماری مجذور کای جهت متغیرهای کیفی و از آزمون من ویتنی جهت بررسی متغیر سن استفاده شد. سپس از مدل رگرسیون لجستیک جهت تحلیل نهایی داده ها استفاده شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سن در دو گروه مورد و شاهد به ترتیب03/9 ±03/46 سال و 9/7±47/43 سال بود. در تحلیل نهایی، مصرف میگو(01/0P=) و کنسرو ماهی(002/0P=)، با کاهش سرطان پستان ارتباط معنا داری داشت، اما میزان مصرف ماهی، روش پخت و نوع ماهی پرورشی و دریایی تفاوت معناداری نداشت.
نتیجه گیری
بین مقدار مصرف ماهی، نوع ماهی، روش پخت ماهی با سرطان پستان ارتباطی یافت نشد. اما در بررسی گونه متفاوت ماهی، مصرف میگو و کنسرو ماهی با کاهش سرطان پستان ارتباط داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
307
لینک کوتاه:
magiran.com/p746668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!