نقش سیستم هیستامینرژیک مغز در پاسخهای رفتاری استرس با استفاده از میکرود یالیز مغز

چکیده:
سابقه و هدف
استرس یکی از مسایل عمده جوامع بشری می باشد، که در بروز بیماری های روانی نقش به سزایی دارد. این مطالعه با هدف بررسی نقش سیستم هیستامینرژیک مغز در بروز پاسخ های رفتاری استرس انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی چهار گروه 15 تایی از موش های سفید صحرایی نر به وزن 250 تا 300 گرم انجام شد که پروبهای میکرودیالیز مغز تحت تاثیر بیهوشی کلرال هیدرات (400 mg/kg, IP) و به روش استرئوتاکسی کاشته شد. بعد از ریکاوری موشها مورد تجربه قرار گرفتند، در حالی که جریان مایع مغزی نخاعی مصنوعی (حاوی 2 میلی مول کلسیم) در پروبهای کاشته شده، برقرار بود. 5 دقیقه استرس تیل پینچ(Tail pinch) به گروه شاهد و گروه شم Sham اعمال شد، در حالی که جریان مایع در پروبها برقرار بود، در دو گروه آزمایش هیستامین(10 μM) و پرومتازین (10 M) به جریان مایع اضافه شد و استرس مشابه اعمال گردید. طول این پاسخ ها در طی اعمال استرس ثبت و گروه شم با شاهد و گروه آزمایش با شم مقایسه شد. تغییرات بر اساس درصد محاسبه و آنالیز آماری بر مبنای داده های مطلق انجام گرفت. برای مقایسه داخل گروه از t-test دو طرفه و برای مقایسه بین گروهی از ANOVA استفاده گردید.
یافته ها
براساس نتایج این مطالعه در مغز، سیستم هیستامینرژیک نقش تحریکی روی پاسخ های رفتاری مربوط به استرس تیل پینچ را تا %38±8 افزایش و پرومتازین موضعی به عنوان آنتی هیستامین آن را تا %43±13 کاهش می دهد.
نتیجه گیری
نتایج حاصله پیشنهاد می کند که در مغز، سیستم هیستامینرژیک نقش تحریکی، روی پاسخ های رفتاری مربوط به استرس تیل پینچ اعمال می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p76435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!