کاربرد آلکالین فسفاتاز در افتراق پلورال اگزوداتیو از ترانسو داتیو

چکیده:
سابقه و هدف
معیارهای لایت (پروتئین و لاکتیک دهیدروژناز) و کلسترول در حال حاضر جهت افتراق مایع اگزودا از ترانسودا در پلورال افیوژن بکار می رود که بکارگیری چند پارامتر هم وقت گیر و هم پرهزینه می باشد این مطالعه به منظور نشان دادن ارزش آلکالین فسفاتاز در مایع پلور جهت افتراق این دو مایع و مقایسه آن با پارامترهای رایج (لایت و کلسترول) انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه طی سالهای80-1377 بر روی تمام بیماران با پلورال افیوژن مراجعه کننده به بخش ریه بیمارستان شهید بهشتی انجام شد. مایع پلور و خون تمام این بیماران به طور همزمان جهت بررسی بیوشیمیک (پروتئین و لاکتیک و دهیدروژناز و کلسترول و آلکالین فسفاتاز) سیتولوژی و باکتریولوژی ارسال شد. بررسی های تکمیلی مانند بیوپسی پلور و سایر اقدامات تا مشخص شدن نتیجه نهائی تشخیص در صورت ضرورت انجام می شد. تعداد 64 بیمار تا مشخص شدن نتیجه قطعی تشخیص پی گیری شدند. نتایج پارامترهای لایت (پروتئین و لاکتیک دهیدروژناز) و کلسترول با فعالیت آلکالین فسفاتاز از نظر دقت و حساسیت در جداسازی نوع پلورال افیوژن مقایسه شده اند.
یافته ها
43 بیمار (67%) دارای پلورال افیوژن از نوع اگزوداتیو و 21 بیمار (33%) دارای پلورال افیوژن از نوع ترانسوداتیو بوده اند، پارامتر آلکالین فسفاتاز در جداسازی افیوژن پلور اگزوداتیو از ترانسوداتیو به ترتیب دارای حساسیت 88% و ویژگی 100% و دقت 90% می باشد. در حالی که معیار های لایت دارای حساسیت 96% و ویژگی 77% بوده است.
نتیجه گیری
آلکالین فسفاتاز از نظر دقت، ارزشی مشابه با کرایتریای لایت در جداسازی دو نوع مایع دارد ولی با توجه به ویژگی بالای آن در مقایسه با معیارهای لایت ارزش این پارامترها در تشخیص پلورال افیوژن ترانسوداتیو واضح تر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p76437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!