تجارب دانشجویان پرستاری و مامایی درباره اثربخشی استفاده از پاورپوینت در تدریس

پیام:
چکیده:
مقدمه
گزارش مطالعات انجام شده در مورد کاربرد پاورپوینت در تدریس نتایج متفاوتی داشته اشت. با توجه به تناقضات موجود، این تحقیق با هدف بررسی تجارب و نظرات دانشجویان پرستاری و مامایی درباره کاربرد پاورپوینت توسط مدرسان انجام شد.
روش ها
مطالعه کیفی با استفاده از شش مصاحبه فردی و دو جلسه بحث گروهی با 12 دانشجو در دانشکده پرستاری و مامایی کاشان انجام شد. در هر جلسه دانشجویان تجارب و نظرات خود را در زمینه نحوه استفاده اساتید از پاورپوینت و نیز میزان تاثیر این روش بر یادگیری خود، بیان می کردند. محتوای جلسات ضبط و سپس کلمه به کلمه پیاده شد و به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
داده ها در دو طبقه با عنوان «ماهیت پاورپوینت» و «فرهنگ استفاده از پاورپوینت» قرار گرفت. طبقه دوم دربردارنده زیر طبقات «استفاده صحیح»، «استفاده نامناسب» و «عوارض استفاده نامناسب» بود. شرکت کنندگان در تحقیق، پاورپوینت را یک ابزار آموزشی می دانستند که می تواند به صورت درست یا غلط استفاده شود. از نظر آنها، «استفاده صحیح» دربردارنده کاربرد هدفمند پاورپوینت در تلفیق با سایر روش های تدریس و در راستای تفهیم مطالب، و در مقابل، «استفاده نامناسب» دربردارنده زیاد بودن سرعت ارائه، استفاده افراطی و نمایش اسلایدهایی با ساختار و محتوای نامناسب و بدون توجه به یادگیری فراگیران بود. این شیوه باعث ایجاد خستگی، پرت شدن حواس و بی توجه دانشجو به درس، فقدان فرصت تفکر و نیز کاهش تعامل استاد و دانشجو می شد.
نتیجه گیری
اگرچه استفاده مناسب و بجا از پاورپوینت می تواند به جذابیت تدریس و بهبود یادگیری کمک کند، اما استفاده افراطی و نامطلوب اساتید از آن، عملا باعث کاهش تعامل دانشجو با درس و مدرس، و دلزدگی دانشجویان از این ابزار آموزشی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p767534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!