تاثیر آموزش گروهی در دوران بارداری بر آگاهی و نگرش و انتخاب نوع زایمان در زنان نخست زا

چکیده:
مقدمه
یکی از دلایل افزایش عمل سزارین، عدم آگاهی مادران در انتخاب نوع زایمان است. بدین منظور، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی در دوران بارداری بر آگاهی و نگرش و انتخاب نوع زایمان در زنان نخست زا مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی قائم شهر صورت گرفت.
روش ها
این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود. تعداد 170 خانم باردار نخست زا که هیچ ممنوعیتی برای زایمان طبیعی نداشتند، انتخاب شدند. نمونه گیری چند مرحله ای و مبتنی بر هدف بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. زمان شروع آموزش از پایان هفته 27 حاملگی در نظر گرفته شد و با فواصل منظم تا انتهای بارداری ادامه یافت. پرسشنامه ها یک بار قبل از آموزش و یک بار بعد از آموزش به عنوان پیش آزمون و پس آزمون توسط واحدهای پژوهشی تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آمارهای توصیفی و آزمون های t، ویل کاکسون و Z استفاده شد.
نتایج
تفاوت آماری معنی داری بین آگاهی و نگرش زنان پس از آموزش نسبت به قبل از آن دیده شد. انتخاب نوع زایمان طبیعی، قبل و بعد از آموزش در ارجحیت بود، ولی پیگیری عملکرد زنان نشان داد که فقط 6/57 درصد آنها نوع زایمان طبیعی انتخاب برگزیدند. در حقیقت، قبل از آموزش، 8/61 درصد و بعد از آن 6/80 درصد زنان، زایمان طبیعی را انتخاب کرده بودند.
نتیجه گیری
آموزش در دوران بارداری در کاهش انتخاب سزارین مؤثر است. ایجاد امکانات و ترویج روش های مختلف زایمان کم درد و آموزش کارکنان زایشگاه برای انجام زایمان طبیعی مورد انتظار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p767535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!