بررسی تاثیر سطوح مختلف تفاله گوجه فرنگی با و بدون مولتی آنزیم در جیره های بر پایه ذرت-کنجاله سویا بر عملکرد جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی اثرات افزودن مولتی آنزیم در جیره های غذایی جوجه های گوشتی تغذیه شده بر پایه ذرت سویا با سطوح مختلف تفاله گوجه فرنگی (0، 2، 4، 6 و 8 درصد) و در دو سطح مولتی آنزیم (0، 40 گرم در صد کیلوگرم جیره) به روش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تکرار برای هر تیمار (480 قطعه جوجه گوشتی سویه راس) به مدت 42 روز بر عملکرد و صفات لاشه انجام گردید. نتایج آزمایش نشان داد که در دوره آغازین سرعت رشد در جوجه های تغذیه شده با سطح 6 درصد تفاله گوجه فرنگی نسبت به تیمار شاهد کاهش یافت (05/0P<). در دوره آغازین میزان خوراک مصرفی در سطح 8 درصد و ضریب تبدیل غذایی در سطح 6 درصد تفاله گوجه فرنگی نسبت به تیمار شاهد افزایش یافت (05/0P<). سطوح مختلف تفاله گوجه فرنگی در دوره رشد بر افزایش وزن، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی اثر معنی داری نداشت و در کل دوره بر افزایش وزن بدن اثر معنی داری نداشت، اما در کل دوره بر خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی اثر معنی داری داشت (05/0P<). جیره های حاوی آنزیم در کل دوره بر افزایش وزن (05/0P<) و ضریب تبدیل غذایی اثر معنی داری داشت (05/0P<). اما بر خوراک مصرفی معنی دار نبود. اثر سطوح مختلف تفاله گوجه فرنگی بر درصد سینه اثر معنی داری نشان داد (05/0P<) و بر درصد لاشه و ران معنی دار نبود. نتایج این تحقیق نشان داد که تیمار های حاوی آنزیم (0، 2، 4، 6 و 8 درصد تفاله گوجه فرنگی) نسبت به تیمار های بدون آنزیم باعث بهبود افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک جوجه های گوشتی می شوند و سطح جایگزینی 4 درصد تفاله با آنزیم در جیره های جوجه گوشتی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p767925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!