بررسی اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج سال 1382

چکیده:
مقدمه
انسان در طول زندگی در شرایط و موقعیت های قرار می گیرد که به منظور برآوردن نیازهای اساسی و حفظ حیات خویشتن نیازمند کسب آگاهی و مهارت های ویژه ای است. یکی از این موقعیت ها، در زمان از دست دادن سلامت و بستری شدن در بیمارستان هاست.
مواد و
روش
این پژوهش یک تحقیق توصیفی- موردی است که به منظور بررسی اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و تعیین مهمترین عوامل باز دارنده و تسهیل کننده آموزش به بیمار انجام شده است. جامعه پژوهش را در این مطالعه، کلیه دانشجویان سال سوم و چهارم رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تشکیل می دهند.
جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی 100 دانشجوی سال سوم و چهارم رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال 1382 است. ابزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه ای است که توسط گروه تحقیق تنظیم شده که شامل 36 سوال در مقیاس لیکرت است. اعتبار علمی آن از طریق اعتبار محتوی و اعتماد علمی آن از طریق آزمون مجدد تایید شده است.
نتایج
تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه ها به کمک آمار توصیفی (جدول های توزیع فراوانی و شاخص های آماری) و آمار استنباطی (t تک گروهی و برآورد دامنه ای و t دو گروهی مستقل) در جدول ها توجیه و متغیرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج نشانگر آن است که دیدگاه دانشجویان پرستاری مورد مطالعه، نسبت به اهمیت آموزش به بیمار کاملا مثبت می باشد، همچنین به طبق یافته ها مهمترین عامل باز دارنده آموزش به بیمار «نداشتن دانش و مهارت از سوی آموزش دهنده برای شناخت نیازهای یادگیری بیمار با توجه به نوع بیماری» و مهمترین عامل تسهیل کننده آموزش به بیمار «علاقه و مشارکت بیمار در برنامه ریزی و اجرای آموزش» تعیین شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p768777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!