بررسی میزان شیوع فشارخون بالا در دانش آموزان 17-9 ساله مدارس سمنان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه افزایش فشارخون، مهم ترین عامل خطر بیماری قلبی، عروق کرونری، مغزی و کلیوی است. افزایش فشارخون در بیش تر اوقات تا چندین سال بدون علامت است. لذا بیماران زمانی مراجعه می کنند که بیماری به مرحله غیرقابل جبران رسیده است. این مطالعه به منظور برآورد شیوع فشارخون بالا در کودکان سنین 17-9 سال در شهر سمنان انجام شده است.

مواد و روش ها

دراین مطالعه مقطعی، 2125 نفراز دانش آموزان در سنین 17-9 سال از طریق روش خوشه ایاز سه مدرسه پسرانه و سه مدرسه دخترانه به صورت تصادفی انتخاب شدند. قد، وزن و فشار خون از طریق روش های استاندارد اندازه گیری شد.

یافته ها

شیوع فشارخون بالا در دختران از 4/4 درصد تا 6/9 درصد و در پسران از 3 درصد تا 2/8 درصد بود. شیوع فشارخون بالا در هیچ یک از سنین در دختران و پسران تفاوت معنی داری نداشت. فشار خون در همه سنین، به استثنای سن 15، در دختران بالاتر از پسران بود. در دختران بالاترین میزان شیوع فشارخون مربوط به دانش آموزان17 ساله (6/9 درصد) وکم ترین مربوط به دانش آموزان 9ساله (4/4درصد) بود. درپسران بالاترین میزان مربوط به دانش آموزان 15 ساله (2/8درصد) و کم ترین میزان فشار خون مربوط به دانش آموزان 9 ساله (3 درصد) بود. هم چنین با افزایش سن، میانگین فشارخون سیستولیک و دیاستولیک در هر دو جنس افزایش نشان داد.

نتیجه گیری

شیوع فشارخون بالا در دانش آموزان مدارس شهر سمنان قابل ملاحظه است. با توجه به عوارض خطرناک آن، بررسی علت بالا بودن فشار خون و به کارگیری روش های مناسب برای پیش گیری و درمان فشار خون ضروری است. به علاوه، استفاده از برنامه های آموزشی و تغییر الگوی مصرف مواد غذایی می تواند در کاهش فشار خون بالا موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p771089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!