اقدام به خودکشی و عوامل مرتبط به آن در استان کردستان

پیام:
چکیده:

چکیده

زمینه و هدف

خودکشی یکی از مشکلات عمده بهداشت عمومی است که معلول فاکتورهای متعددی است که در جوامع مختلف متفاوت است. لزوم شناسایی این عوامل برای مداخله موثر و پیشگیری در هر جامعه احساس می شود.

روش بررسی

این مطالعه به صورت مطالعه مورد- شاهدی انجام شد افرادی که به دلیل اقدام به خودکشی به بیمارستانهای سنندج مراجعه کرده بودند به عنوان گروه مورد در نظر گرفته شدند و گروه شاهد با در نظر گرفتن همسان سازی سنی توسط پژوهشگر انتخاب شد. تجزیه و تحلیل داده ها با به کارگیری نرم افزارSPSS انجام شد و از آمار توصیفی برای توصیف داده ها و از آزمون آماری کای دو برای تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

اقدام به خودکشی در زنان (1/71 درصد)، سن 24-20 سال (1/31 درصد) و افراد با تحصیلات متوسطه یا دیپلم (1/56 درصد) شایعتر بود. یافته ها حاکی از ارتباط معنی دار بین، تعداد افراد خانواده و وجود حوادث زندگی با اقدام به خودکشی بود (به ترتیب،p=0.01، P<0.05) به طوریکه افراد دارای سابقه ای از حوادث زندگی و خانواده پرجمعیت تر در خطر بیشتری برای اقدام به خودکشی بودند. بین تاهل و اقدام به خودکشی رابطه معناداری یافت نشد. بیشترین روش خودکشی مصرف دارو و سموم بود. 7/6 درصد افراد اقدام به خودسوزی کرده بودند. خودسوزی در زنان متاهل شایعتر بود و در 100 درصد موارد منجر به مرگ گردید.

نتیجه گیری

بالا بودن اقدام به خودکشی در زنان جوان نیاز به توجه بیشتر به سلامت روان این جمعیت را مطرح می سازد. استفاده از روش خودسوزی به ویژه در زنان متاهل توجه به آموزش همگانی در خصوص پیشگیری از خودکشی و همچنین بازنگری در نحوه ازدواج و آموزش خانواده ها و جوانان در این خصوص و نحوه برخورد با مشکلات خانوادگی را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p771318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!