اثر تجویز مزمن سیانیدین-3-گلوکوزید بر میزان گلوکز و لیپیدهای سرم در موش های صحرائی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

در طی سالیان اخیر اثر بخشی عصاره های گیاهی برای درمان بیماری دیابت قندی مطرح شده است. هدف بررسی حاضر، تعیین اثر تجویز سیانیدین-3-گلوکوزید بر میزان گلوکز و لیپیدهای سرم در مدل تجربی دیابت قندی القا شده توسط استرپتوزوتوسین در موش صحرائی بود.

مواد و روش ها

برای القاء دیابت از استرپتوزوتوسین به میزان 60 میلی گرم بر کیلوگرم (داخل صفاقی) در موش های صحرائی نر استفاده شد. تزریق سیستمیک سیانیدین-3-گلوکوزید نیز 1 هفته پس از القاء دیابت به میزان 10 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت 2 ماه انجام شد. گروه های کنترل نیز درمان های مربوطه را دریافت نمودند. میزان گلوکز و لیپیدهای سرم قبل از ایجاد دیابت و در طی هفته های 4 و 8 پس از آن تعیین گردید.

نتایج

میزان گلوکز سرم در گروه دیابتی شده افزایش معنی داری را در هفته های چهارم و هشتم در مقایسه با هفته قبل از ایجاد دیابت نشان داد (001/0 p<). درمان با سیانیدین-3-گلوکوزید، به میزان متوسطی گلوکز سرم را در مقایسه با گروه دیابتی تیمار نشده کاهش داد (005/0 p<). سطوح سرمی تری گلیسیرید و کلسترول توتال در گروه دیابتی شده در هفته هشتم پس از ایجاد دیابت، افرایش معنی داری نشان داد (01/0 p< و 05/0 p<)، ولی تزریق سیانیدین-3-گلوکوزید تاثیری بر آن ها نداشت. از طرف دیگر، میزان کلسترول HDL و LDL سرم در گروه دیابتی تحت تیمار در همین هفته در حد معنی دار و به ترتیب بیش تر و کم تر از گروه دیابتی تیمار نشده بود (05/0 p<).

نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد که تجویز مزمن سیانیدین-3-گلوکوزید در مدل تجربی دیابت قندی دارای اثر آنتی هیپرگلیسمی متوسطی است و همچنین سبب تغییرات مطلوب و سودمند در سطح کلسترول HDL و LDL سرم می شود ولی بر سطح کلسترول توتال و تری گلیسیرید سرم تاثیری ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p772096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!