مقایسه خودپنداره نوجوانان عادی و بزهکار پسر سنین 12 تا 14 سال شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مفاهیم بنیادین در تکامل شخصیت و روان هر فرد،که در دوره نوجوانی اهمیت پیدا می کند، مفهوم خود است، لذا بررسی خود پنداره از جایگاه ویژه ای برخوردار است. هدف از این مطالعه مقایسه خود پنداره نوجوانان عادی و بزهکار پسر12 تا 14 سال شهر تهران بوده است.
مواد وروش ها
پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی مقایسه ای است. بدین منظور، بر اساس معیارهای مورد نظر،200 نوجوان پسر، که از گروه بزهکار50 نمونه به صورت تمام شمار و در دسترس و از گروه مرجع (نوجوانان عادی) 150 نمونه به روش مبتنی بر هدف، انتخاب شد. محیط پژوهش شامل مدارس دولتی از مناطق منتخب شهر تهران و کانون اصلاح و تربیت شهر تهران بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل دو بخش، اطلاعات جمعیت شناسی و سوالات مربوط به سنجش خودپنداره بود، که این بخش برگرفته از پرسشنامه Piers- Harris (2008Piers-Harris-Herzberg،) بود. با اینکه پرسشنامه خود پنداره Piers- Harris یک ابزار معتبر و پایا جهت سنجش خود پنداره در کودکان و نوجوانان ایران است، در این مطالعه نیز اعتبار آن اندازه گیری شد. به همین منظور از روش شاخص اعتبار محتوا استفاده شد، که نتیجه آن12/90 درصد به دست آمد. جهت تعیین پایایی ابزار در این پژوهش از روش همسانی درونی و آزمون مجدد استفاده شد. همسانی درونی با محاسبه آلفای کرونباخ 92/0=α حاصل گردید. هم چنین ضریب همبستگی پیرسون در روش آزمون مجدد به فاصله10 روز برای این ابزار 89/0r= بدست آمد.
پرسشنامه ها از طریق مصاحبه با نوجوانان جمع آوری شد. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 15 انجام شد.
یافته ها
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میانگین سنی نوجوان عادی89/12سال با انحراف معیار28/0±، میانگین سنی نوجوان بزهکاری12/13سال با انحراف معیار 87/0 ± بوده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که 3/51 درصد از نوجوانان عادی خود پنداره منفی (3/31 درصد منفی و20 درصد خیلی منفی) و 7/48 درصد خود پنداره مثبت داشتند. درگروه نوجوانان بزهکار سطح خود پنداره 100درصد خیلی منفی بود. هم چنین نتایج نشان داد که بین رتبه های میانگین نمره های خود پنداره، تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (001/0=P). با توجه به نتایج آماری، خودپنداره گروه نوجوانان عادی بالاتر از نوجوانان بزهکار بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش، نوجوانان عادی نسبت به نوجوانان بزهکار خودپنداره بالاتری داشتند و این تفاوت به لحاظ آماری معنی داربود. علت این تفاوت همان طور که در نتایج هم وجود دارد تفاوت های روحی روانی وخانوادگی در دو گروه بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p772622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!