تأثیر استفاده از وارنیش فلوراید قبل و بعد از عمل بیلیچینگ بر نفوذپذیری مینا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بسیاری از مطالعات نشان داده اند که سفید کردن دندانها باعث کاهش محتوای معدنی مینا و در نتیجه باعث افزایش نفوذپذیری مینا می شود. به همین جهت هدف از ای ن مطالعه بررسی تاثیر استفاده از فلوراید قبل یا بعد از عمل سفید کردن دندانها بر روی افزایش نفوذپذیری مینا می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مداخله ای تجربی شصت دندان پره مولر سالم خارج شده انسانی جمع آوری و سطوح آنها اعم از تاج و ریشه به استثنای مربعی به مساحت شش میلی مترمربع از سطح باکال توسط لاک ناخن پوشیده و به پنج گروه 12تایی تقسیم و به مدت هفت روز در بزاق مصنوعی و در دمای 37 درجه قرار گرفتند.
گروه اول (کنترل): نمونه ها تحت هیچ درمانی قرار نگرفته و تنها به مدت پنج روز، در محیطی عاری از نور، در محلول نیترات نقره 50 ٪ غوطه ور شدند.
گروه دوم: نمونه ها، تحت عمل سفید کردن با کاربامیدپراکساید 45 ٪ قرار گرفتند.
گروه سوم: نمونه ها تحت درمان با وارنیش سدیم فلوراید قرار گرفتند. گروه چهارم: تمام مراحل شبیه گروه دوم بود و نمونه ها پس از پنج روز نگهداری در بزاق مصنوعی مانند گروه سوم و پنجم فلورایدتراپی شدند.
گروه پنجم: تمام مراحل شبیه گروه چهارم بود با این تفاوت که فلورایدتراپی، قبل از عمل سفیدکردن نمونه ها انجام گرفت.
تمامی نمونه هادر آخر به مدت پنج روز، در محیطی عاری از نور، در محلول نیترات نقره 50 ٪ غوطه ور شدند. کلیه نمونه هادر جهت باکولینگوالی و طولی برش داده شده و به مدت شش ساعت در داروی ظهور قرار گرفتند و سپس نفوذ رنگ، توسط استریومیکروسکوپ و دوربین دیجیتال اندازه گیری شد. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون ANOVA و پس آزمون DUNN انجام گرفت.
یافته ها
در این مطالعه میانگین نفوذ رنگ در مینا به ترتیب در گروه 1 به عنوان گروه کنترل 32/345، گروه 2 به عنوان گروه سفید شده 12/1382، گروه 3 به عنوان گروه فلورایدتراپی شده 75/143، گروه 4 به عنوان گروهی که ابتدا سفید و سپس فلورایدتراپی شده 56/765 و در گروه 5 که ابتدا فلورایدتراپی و سپس سفید شده 26/918 میکرون به دست آمد. این نتایج نشان داد که عمل سفید کردن دندانها به طور معنی داری باعث افزایش نفوذپذیری مینا می گردد، اما دندانهایی که پس از سفید شدن، تحت درمان با فلوراید قرار گرفته بودند،این افزایش نفوذپذیری را به صورت کمتری نشان دادند.
نتیجه گیری
در روند سفید کردن دندانها فلوراید تراپی، بعد از عمل سفید کردن باعث کاهش نفوذپذیری مینا می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p772823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!