میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه گیلان درباره تالاسمی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
سطح آگاهی افراد جامعه نقش مهمی در پیشگیری از افزایش میزان شیوع و بروز بیماری تالاسمی دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه گیلان درخصوص این بیماری و تعیین ارتباط آن با تعدادی از متغیر های دموگرافیک انجام یافته است.
مواد و روش کار
تحقیق به روش بررسی توصیفی مقطعی انجام گرفت. 600 نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه گیلان براساس نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از پرسش نامه بدست آمد. از آزمون آماری کای اسکوئر برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد. سطح معنی داری آزمون ها 5درصد درنظر گرفته شد.
یافته ها
میزان آگاهی بر مبنای اطلاع از علایم بیماری و راه های ابتلاء و پیشگیری از آن مشخص گردید. از کل افراد مورد مطالعه 50/58 درصد آگاهی کم، 33/29درصد آگاهی متوسط و فقط 17/12درصد آنان آگاهی زیاد در رابطه با بیماری تالاسمی داشتند. میزان آگاهی دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر بیشتر بود. 33/92 درصد از افراد مورد مطالعه آموزش در زمینه بیماری تالاسمی را برای افراد لازم و ضروری می دانند و بیشترین درصد آنان (18/37درصد) بهترین راه کسب اطلاع در این زمینه را از طریق رادیو و تلویزیون می دانند.
بحث و نتیجه گیری
باتوجه به میزان پایین آگاهی دانشجویان در مورد بیماری مورد نظر، آموزش برای شناخت و آگاهی بیشتر در مورد بیماری تالاسمی و پیشگیری از این بیماری برای کاهش ابتلا توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p774071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!