تاثیر داروی آرسنیک تری اکسید بر بیان ژن های مسیر میتوکندریایی آپوپتوز در رده سلولی لوکمیای پرومیلوسیتیکی حاد

چکیده:
سابقه و هدف
لوکمی پرومیلوسیتیکی حاد(APL)، بدخیم ترین نوع لوکمیای حاد است که در عرض چند هفته باعث مرگ می شود و حدود 15-10 درصد انواع لوکمی های میلوسیتیکی حاد را شامل می شود. آرسنیک تری اکسید به عنوان یک عامل درمانی منفرد، درمان برگزیده برای APL شناخته شده است که عمده اثر آن القای مرگ سلولی از طریق آپوپتوز است، اما مکانیسمی که با آن باعث القای آپوپتوز می شود و عمیقا بیان ژن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، هنوز به درستی شناسایی نشده است. از این رو بررسی تاثیر آن بر بیان ژن های درگیر در سرطان ضروری می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه انجام شده از نوع تحلیلی بود. برای فهم مکانیسم های درگیر در القای مرگ سلولی توسط آرسنیک، رده سلولی NB4 با غلظت های μM 5/0، μM 1 و μM 2 آرسنیک تری اکسید تیمار شدند و به ترتیب پس از زمان های 12، 24، 48 و72 ساعت، RNA آن ها استخراج شد. پس از سنتز cDNA، میزان بیان ژن های آپوپتوزی در مسیر میتوکندریایی شامل کاسپاز3، Mcl-1 و Bcl-2 با روش Real-Time PCR مورد مطالعه قرار گرفت. از آزمون t، نرم افزار Excel و آنالیز واریانس برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
یافته های ما نشان داد که القای مرگ توسط آرسنیک، با کاهش بیان mRNA آنتی آپوپتوتیک Bcl-2 همراه است اما بیان ژن های کاسپاز3 و Mcl-1 پس از تیمار با آرسنیک تغییری نمی کند.
نتیجه گیری
این نتایج نشان می دهد که تغییر در بیان ژن Bcl-2 می تواند یکی از مکانیسم های عمل آرسنیک از طریق القای آپوپتوز باشد در حالی که ژن های کاسپاز3 و Mcl-1 نقشی در آن ندارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
138
لینک کوتاه:
magiran.com/p776519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!