آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دبیرستان های چابهار در مورد بیماری ایدز در سال 1386

چکیده:
سابقه و هدف
بیماری ایدز پاندمی است که تمام جوامع دنیا را تهدید می کند. انتقال این بیماری در ایران ابتدا به دنبال مصرف داروهای مشتق از پلاسمای انسانی وارداتی بود ولی به تدریج از سایر راه ها نیز گسترش یافت. با توجه به تغییر الگوی انتقال آلودگی، آموزش در سطح جامعه و به خصوص افراد در معرض خطر می تواند در پیشگیری از بیماری مؤثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی دانش آموزان دبیرستان های شهر چابهار در مورد بیماری ایدز طراحی شد.
مواد و روش ها
مطالعه یک بررسی مقطعی بود که بر روی 500 دانش آموز دبیرستانی شهر چابهار انجام شد. دانش آموزان به پرسش نامه های بدون نام پاسخ دادند. دانش و نگرش امتیازبندی شد. تحلیل داده ها توسط آزمون های آماری کای دو، t و نرم افزار 17 SPSS انجام شد.
یافته ها
از مجموع شرکت کنندگان، 6/51% (258 نفر) پسر و 4/48% (242 نفر) دختر بودند. 6/47% از دانش آموزان دارای آگاهی خوب و 6/39% آگاهی متوسط داشتند. سطح آگاهی دختران با اختلاف معنی داری از پسرها بیشتر بود(003/0 p<). 48% دانش آموزان نگرش ضعیف و 19% نگرش خوب داشتند. نگرش و عملکرد رابطه مستقیمی با آگاهی داشت.
نتیجه گیری
سطح آگاهی دانش آموزان خوب به نظر می رسید، اما تصورات نادرستی در مورد راه های انتقال نیز وجود داشت و نگرش منفی از جمله عدم پذیرش فرد HIV مثبت در میان دانش آموزان دیده می شد. پیشنهاد می شود که راه کارهایی برای کاهش خطر انتقال ایدز در دبیرستان ها و در میان برنامه های آموزشی مدارس، در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
170
لینک کوتاه:
magiran.com/p776523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!