بررسی شیوع سندرم متابولیک در کودکان و نوجوانان چاق

پیام:
چکیده:
زمینه واهداف
شیوع و شدت چاقی در کودکان بطور قابل توجهی رو به افزایش است چاقی دوران کودکی سبب افزایش بروز سندرم متابولیک در کودکان و نوجوانان شده است. هدف این مطالعه تعیین میزان شیوع سندرم متابولیک درکودکان و نوجوانان چاق و ارزیابی رابطه ی آن با درجات مختلف چاقی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی توصیفی تعداد 235 کودک و نوجوان دارای اضافه وزن و چاق 4 الی 18 ساله بررسی شدند. پس از معاینه بالینی، فشار خون و نمایه ی توده ی بدن در همه موارد اندازه گیری شد. براساس نمایه ی توده ی بدن طبق تقسیم بندی مرکز کنترل بیماری در سال 2000 به سه گروه: 1- در معرض خطر اضافه وزن (نمایه ی توده ی بدن بیشتر از صدک 85 ولی کمتر از صدک 95)، 2- اضافه وزن (نمایه ی توده ی بدن مساویی یا بیشتر از صدک 95 ولی کمتر از صدک 97)، 3- اضافه وزن شدید (نمایه ی توده ی بدن مساوی یا بیشتر از صدک 97) تقسیم شدند. بعد از تبدیل نمایه ی توده ی بدن به Z-Score برحسب سن و جنس، Z-Score مساوی یا بیشتر از 2 را چاق تعریف کردیم. و بعد از 12 ساعت ناشتایی نمونه خون برای اندازه گیری پروفایل لیپیدهای سرم و گلوکز سرم گرفته شد. سندرم متابولیک در صورت وجود 3 تا از 5 عامل خطر ساز: فشار خون بیشتر از صدک 95، کلسترول-HDL کمتر از صدک 5، تری گلیسرید سرم بیشتر از صدک 95، Z-Score نمایه ی توده ی بدن مساوی یا بیشتر از 2 (همه موارد براساس سن و جنس تعدیل شدند) وقندخون ناشتای بیشتر از mg/dl 100، تشخیص داده شد.
یافته ها
شیوع کلی سندرم متابولیک 9/31% بود و رابطه مستقیمی با میزان افزایش وزن داشت، در افراد در معرض خطر اضافه وزن 6/11%، دارای اضافه وزن 3/6% و در موارد اضافه وزن شدید 8/40% بود (0005/0P<). تری گلیسرید بالا شایعترین جزء سندرم متابولیک بود(2/53%)، 7/24% افراد کلسترول HDL- پائین و 4/20% پرفشاری خون و 9/28% هیپرگلیسمی ناشتا داشتند. رابطه آماری معنی داری بین گلوکز ناشتای مختل و درجه افزایش وزن وجود داشت(05/0P<).
نتیجه گیری
سندرم متابولیک در کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن و چاق مورد مطالعه ی ما شیوع بالایی دارد و با شدت اضافه وزن شیوع آن افزایش می یابد. این مطالعه نشان دهنده ضرورت اقدامات پیشگیرانه اولیه از طریق آموزش پایدار برای تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی در این گروه سنی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p779493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!