بررسی ارتباط بین نتیجه تست جلدی لیشمانین با شکل بالینی زخم سالک و گونه عامل بیماری

پیام:
چکیده:
مقدمهلیشمانیازیس پوستی یک بیماری انگلی پوستی است که در مناطق زیادی از ایران ازجمله خراسان آندمیک می باشد. تست پوستی لیشمانین جهت تشخیص بالینی عفونت قبلی به انواع گونه های لیشمانیا به کار می رود.هدف از این مطالعه مشخص کردن رابطه بین نتیجه تست پوستی لیشمانین با شکل بالینی زخم سالک و گونه عامل بیماری در بیماران ارجاع داده شده به بخش انگل شناسی بیمارستان امام رضا(ع)طی سالهای 1386 و 1387 می باشد.
روش کاراین مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی و آینده نگر در آزمایشگاه انگل شناسی بیمارستان امام رضا (ع) از سال 1386-1387 انجام شد. اطلاعات فردی،بالینی و آزمایشگاهی 50 بیمار مبتلا به سالک جمع آوری شدند و تست پوستی لیشمانین برای هر بیمارانجام شد.از تست واکنش زنجیره پلی- مراز (PCR) جهت تعیین گونه انگل استفاده شد. نتیجه تست جلدی بعد از 24، 48و 72 ساعت خوانده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. همچنین از آزمون های دقیق فیشر، کای اسکوئر و پیرسون هم استفاده گردید.
نتایجدر بین 30 بیمار مبتلا به سالک آنتروپونوتیک 60% دارای زخم خشک و بیش از 33% دارای زخم های ترشح دار و چرکی بودند.در بین 20 بیمار مبتلا به سالک زئونوتیک 30% دارای زخم خشک و 65% دارای زخم های ترشح دار و چرکی بودند. تست جلدی در 75% مبتلایان به لیشمانیا ماژور و 3/23% گروه مبتلایان به لیشمانیا تروپیکا مثبت بود.موارد مثبت نتایج تست جلدی 48 و 72 ساعت پس از تزریق افزایش داشت.
نتیجه گیریارتباط معنی داری بین نتیجه تست جلدی با گونه عامل بیماری و شکل بالینی زخم سالک وجود دارد ولی رابطه مشخصی بین گونه عامل بیماری و شکل بالینی زخم سالک دیده نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
145
لینک کوتاه:
magiran.com/p780892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!