همه گیرشناسی مبتلایان به آب مروارید بستری شده در بیمارستان های ولی عصر (عج) و مهر بیرجند

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آب مروارید که عمده ترین علت نابینایی در جهان شناخته شده است، به هر گونه کدورت در عدسی گفته می شود و در حال حاضر درمان جراحی، تنها روش موثر برای کاهش نابینایی ناشی از آن می باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی همه گیر شناسی بیماران مبتلا به آب مروارید بستری شده در بیمارستان های ولی عصر (عج) و مهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی که در فاصله زمانی مرداد تا دی ماه سال 1382 انجام شد، از یک پرسشنامه حاوی اطلاعات سن، جنس، محل سکونت، وضعیت بینایی در زمان مراجعه و نوع آب مروارید و بیماری های چشمی و سیستمیک استفاده گردید. این پرسشنامه برای تمام بیماران تکمیل گردید. داده ها جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آمار توصیفی و آزمون های کای اسکوئر و فیشر در سطح معنی داری 05/0 p< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در مجموع 368 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند. 123 بیمار (32%) شهری و 263 بیمار (68%) روستایی بودند. 6 بیمار (6/1%) مبتلا به آب مروارید دیابتیک بودند. 200 بیمار (52%) مرد و 186 بیمار (48%) زن بودند؛ در این مطالعه ارتباطی بین جنس و ابعاد آب مروارید دیده نشد. آب مروارید سنایل شایع ترین نوع کاتاراکت در هر دو جنس بود. آب مروارید تروماتیک در 9 خانم خانه دار (8/4%) دیده شد. از 151 بیمار مرد (5/75%) مبتلا به کاتارکت سنایل، 105 بیمار (83%) کشاورز بودند.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این تحقیق، نقش اشعه اولتراویوله به عنوان عاملی مهم در ایجاد آب مروارید بویژه در بین کشاورزان و خانه داری به عنوان یک عامل خطر موثر در ایجاد آب مروارید تروماتیک در زنان مطرح می گردد؛ پیشنهاد می شود در مطالعات بعدی ارتباط بین تغذیه و ایجاد آب مروارید به طور دقیق تر بررسی گردد
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p787015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!