توانایی شناختی و سلامت روانشناختی بیماران با آسیب مغزی ناشی از ضربه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
افرادیکه دچار ضربه به سر می شوند، در معرض خطر ابتلا به افسردگی و اختلالات روانی شناختی قرار دارند. اما هم بیماران و خانواده هایشان و هم تیم درمانی بیشتر توجه خود را به مشکلات جسمی آنان معطوف می نمایند. لذا این مطالعه به منظور بررسی سلامت روانی اجتماعی و توانایی شناختی بیماران با آسیب مغزی ناشی از ضربه انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه کوهورت بر روی 91 بیمار 60-18 ساله که سابقه ضربه به سر داشتند و جهت درمان در بیمارستان 17 شهریور آمل بستری شده بودند، انجام شد. بیماران 6 و 12 ماه پس از ضربه مورد پیگیری قرار گرفتند. سلامت عمومی، توانایی شناختی و افسردگی آنان با پرسشنامه های استاندارد GHQ 28 (پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی)، MMSE (معاینه مختصر وضعیت روانی) و BDI (پرسشنامه افسردگی بک) با توجه به شدت صدمه مغزی (GCS) مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سن بیماران 08/12±40/32 سال بود. 79 نفر (8/86%) مرد و بقیه زن بودند، در 19 نفر (9/20%) آنان ضربه سر از نوع شدید (8-3=GCS) بود. 67 نفر (6/73%) بیماران 6 ماه و 61 (67%) 12 ماه پس از ضربه، مشکوک به اختلال در سلامت روانی (با نقطه برش 24) بودند. همچنین 6 و 12 ماه پس از ضربه، به ترتیب، فقط 26 (6/28%) و 29 (9/31%) نفر از بیماران با توجه به ایندکس افسردگی بک در محدوده طبیعی قرار داشتند. بین شدت آسیب مغزی با سلامت عمومی، افسردگی و توانایی شناختی ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0>p) اما عوامل دموگرافیک بر روی تغییرات روان شناختی بیماران از 6 ماه الی 12 ماه پس از ضربه تاثیری نداشته است (05/0>p).
نتیجه گیری
یافته های مطالعه نشان داد که بیماران با آسیب مغزی ناشی از ضربه، اختلال در سلامت روان و توانایی شناختی دارند. بنابراین به نظر می رسد که می توان قبل از یکسال با بررسی روانشناختی بیمار، به وجود اختلالات پی برد و با درمان و بازتوانی صحیح و به موقع از مشکلات بیمار و خانواده او کاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
magiran.com/p787277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!