بررسی شاخص سلامتی بازنشستگان ساکن اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بررسی مجلات و کتاب های علمی جدید نشان می دهد که اخیرا به مسایل جسمانی و روانی سالمندی توجه خاصی مبذول می شود. مطالعات علمی نشان می دهند که سالمندی به عنوان یک دوره طولانی با همه مسائلش به عنوان یک واقعیت فردی و اجتماعی پذیرفته شده است. بنابراین مطالعه، تحقیق و کمک به سالمندان برای سازگاری با مسائل سالمندی امری جدی و حائز اهمیت است. هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت سلامتی بازنشستگان ساکن اهواز بود.
روش بررسی
233 سالمند (118 زن و 115 مرد) 65 سال به بالای اهوازی به طور تصادفی از لیست مرکز آمار ایران انتخاب شدند. برای سلامت روانی(Mental health) از مقیاس (Symptom Check List 90 Revised) و برای خشنودی از بازنشستگی از مقیاس (Retirement Descriptive Index) استفاده شد. مقیاس (SCL90-R) ابعاد پرخاشگری، اضطراب، حساسیت، افسردگی، شکایت جسمانی، وسواس- اجبار، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان پریشی را می سنجد. مقیاس RDI چهار حیطه دارد. این حیطه ها عبارتند از: فعالیت، درآمد ماهیانه، وضعیت سلامتی و افرادی که با آن ها تماس دارند.
یافته ها
این تحقیق نشان داد که در حیطه های خشنودی از بازنشستگی، سالمندان به ترتیب از درآمد ماهیانه با میانگین91/10± 46/17 و وضعیت سلامتی با میانگین 90/12± 65/19 بیشترین نارضایتی را داشته اند و در ابعاد سلامت سالمندان، بیشترین نارضایتی ها مربوط به افسردگی با میانگین 89/10± 29/28 و شکایت های جسمانی با میانگین 82/7± 45/20 بوده است.
نتیجه گیری
نتیجه این پژوهش نشان می دهد که درآمد پایین و وضعیت نامطلوب سلامتی دلایل عمده ای هستند که سالمند را از بازنشستگی ناخشنود می کند. همین عوامل موجب افسرده شدن او شده و در مرحله بعد ممکن است او از وضعیت جسمانیش شکوه کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
427
لینک کوتاه:
magiran.com/p793771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!