مقایسه دو روش تک کلمپی و چند کلمپی در کاهش سکته مغزی در بیماران نیازمند به عمل بای پس کرونر(CABG)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اختلالات عصبی بعد از بای پس عروق کرونر در رابطه با آمبولی مغزی می باشد. یک علت مهم آمبولی، دستکاری روی آئورت است. پیوند عروق کرونر شامل دو آناستوموز پروگزیمال (روی آئورت) و دیستال (روی قلب) می باشد که می توان هر دوی اینها را با یک کلمپ کامل آئورت ویا جهت کاهش ایسکمی قلبی با دو کلمپ که شامل یک کلمپ کامل و یک کلمپ نا کامل است، انجام داد. استفاده از روش تک کلمپی به علت دستکاری کمتر آئورت شاید باعث کاهش عوارض مغزی بعد از عمل بای پس کرونر بشود. هدف از این بررسی کاهش عوارض مغزی بعد از اعمال جراحی بای پس عروق کرونر قلب(CABG) می باشد.
روش بررسی
از آذرماه 1385 تا بهمن ماه 1387 تعداد 187 بیمار با تنگی عروق کرونر در بخش جراحی قلب یک بیمارستان خصوصی به روش تک کلمپی (گروهI) و همین تعداد بیمار در بخش جراحی قلب بیمارستان گلستان به روش مرسوم چند کلمپ (گروه II) تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر قرار گرفتند. سپس عوارض مغزی قابل تشخیص بالینی آنها مانند سکته مغزی و تحریک پذیری شدید بعد از عمل جراحی بررسی و مقایسه شدند.
یافته ها
در گروه I یک مورد همی پلژی چپ و یک مورد مرگ و میر بود. در گروه II یک مورد همی پلژی چپ و دو مورد تحریک پذیری شدید بعد از عمل و بدون مرگ و میر ثبت شد.
نتیجه گیری
به نظر نمی آید استفاده از یک کلمپ بطور مؤثری باعث کاهش عوارض مغزی بعد از عمل بای پس کرونر شود ولی ممکن است باعث کاهش اختلالات شناختی مغزی بعد از عمل بشود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
435
لینک کوتاه:
magiran.com/p793772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!