آگاهی، نگرش و عملکرد کارگران مرد شاغل در کارخانجات بیرجند نسبت به ایدز و هپاتیت B

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ناآگاهی و عدم رعایت رفتارهای صحیح بهداشتی در هر جامعه ای اجتناب ناپذیر است؛ چون بر اساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، میزان آلودگی به ویروس ایدز در ایران تا سال 2020 میلادی به 10% خواهد رسید و میزان درصد ناقلین هپاتیت B از 1% در کشورهای غربی تا 20% در آسیای جنوب شرقی متغیر است. از طرفی سطح آگاهی ها و نحوه تلقی و رفتار بهداشتی مردم در مناطق مختلف با توجه به فرهنگ، اعتقادات و طبقه اقتصادی- اجتماعی آنها بسیار متفاوت است. مطالعه حاضر به منظور تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد مردان کارگر شهرستان بیرجند نسبت به ایدز و هپاتیت B انجام شد.
روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، بر روی 400 کارگر مرد شاغل در کارخانجات شهر بیرجند که از طریق نمونه گیری خوشه ایشامل سه کارخانه کویر تایر، ایران منیزیم و شهرک صنعتی و سپس از روش سهمیه ای و تصادفی انتخاب شدند، صورت گرفت. پرسشنامه ساختاری که به روش اعتبار محتوا تایید شد، توسط محقق به روش مصاحبه تکمیل گردید. در مجموع 351 پرسشنامه مورد استفاده تشخیص داده شد. برای بررسی داده ها برای هر سوال نمره در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و آزمون های فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار تحلیلی جهت آگاهی و نگرش که به صورت کمی درآمد از آزمون های کای اسکوئر، تی و وان وی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون لجستیک استفاده گردید. 05/0 P< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
از 351 کارگر مورد بررسی، بیشتر افراد متاهل (3/84%) بودند؛ میانگین سنی آنان 6/8 ± 83/34 و سطح تحصیلات 6/58% دیپلم و بالاتر بود. 2/34% منبع کسب اطلاعات خود را در مورد هپاتیت و 4/46% در مورد بیماری ایدز، تلویزیون ذکر نمودند. به طور کلی نمره کل آگاهی کارگران 24/3±96/11 از مجموع 15 نمره به دست آمد. همبستگی منفی معنی داری بین نمره آگاهی و سن و نیز سابقه کار و تعداد فرزندان وجود داشت (001/0 P=) ولی همبستگی بین نگرش و عملکرد با متغیرهای فوق، معنی دار نبود. بین میانگین نمره آگاهی کارگران و تحصیلات آنها اختلاف معنی داری وجود داشت (005/0 P=). بین میانگین نمره نگرش و عملکرد کارگران با سطح تحصیلات اختلاف معنی داری مشاهده نشد. اختلاف بین میانگین نمره عملکرد و وضعیت تاهل معنی دار بود (02/0 P=).
نتیجه گیری
به طور کلی به نظر می رسد کارگران شاغل در کارخانجات بیرجند با وجود سطح آگاهی و نگرش در حد متوسط، از عملکرد بسیار خوبی در زمینه پیشگیری از بیماری های ایدز و هپاتیت B برخوردار می باشند؛ با این وجود ارائه اطلاعات جامع و کامل در مورد ماهیت و پیشگیری از این بیماری ها به آنان در برنامه آموزش بهداشت پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p799017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!