وضعیت جمع آوری، دفع و دفن پسماندهای صنعتی در کارخانجات فعال شهرک صنعتی شهر بیرجند (سال 1387)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جمع آوری، دفع و دفن مواد زائد به طریق علمی و اقتصادی، از عمده ترین مشکلات بهداشتی و زیست محیطی بشر می باشد. بسیاری از صنایع، عامل انتشار آلودگی های جدید و در بعضی موارد سبب انتشار آلاینده هایی مثل مواد سرطان زا و سمی در محیط هستند؛ شناخت وضعیت موجود گامی اساسی در جهت اعمال شیوه های درست جمع آوری، دفع و دفن پسماندهای صنعتی می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی وضعیت جمع آوری، دفع و دفن پسماندهای صنعتی (شامل زباله و فاضلاب) در کارخانجات فعال شهرک صنعتی شهر بیرجند انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، تعداد سی کارخانه فعال شهرک صنعتی بیرجند به عنوان جامعه مورد مطالعه، بررسی شدند. اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه و مراجعه به واحدهای مورد نظر جمع آوری شدند. داده ها با استفاده ازنرم افزارهای SPSS و EXCEL و با استفاده از آزمون های توصیفی میانگین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
کل پسماندهای تولیدی در صنایع، 14537 کیلوگرم/ماه بود. زباله خانگی 4050 کیلوگرم/ماه (86/27%) و صنعتی 10487 کیلوگرم/ماه (14/72%) بود. زباله خطرناک تولیدی در کل واحدهای صنعتی شهرک صنعتی بیرجند 3524 کیلوگرم/ماه بود. مهمترین روش های دفع زباله های خانگی و صنعتی، سوزاندن در محوطه کارخانه (50%)، جمع آوری توسط ماشین های شهرداری و دفن در محل زباله شهری بیرجند (66/26%) و دفع در محوطه و تلنبار کردن یا پخش روی خاک (33/23%) بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج فوق و به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست، برقراری یک سیستم مدیریتی مناسب برای ساماندهی پسماندهای صنعتی کارخانجات شهرک صنعتی بیرجند امری ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p799020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!