تاثیر طب سوزنی الکتریکی بر گرگرفتگی زنان یائسه در شهرستان کرمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گرگرفتگی شایع‎ترین شکایت زنان یائسه است. به دلیل عوارض درمان هورمونی، می‎توان از روش های مکمل درمانی دیگری مانند طب سوزنی برای تسکین گرگرفتگی استفاده کرد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر طب سوزنی الکتریکی بر گرگرفتگی زنان یائسه انجام گرفت.
روش تحقیق: در این بررسی کار آزمایی بالینی شاهددار که به طور تصادفی انجام گرفت، 41 زن یائسه با شکایت گرگرفتگی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گروه آزمون، طب سوزنی الکتریکی به کار گرفته شد اما در گروه شاهد سوزن ها با چسب به نقاط مورد نظر در سطح پوست وصل شدند؛ به طوری که هیچ گونه جریانی از آن‎ها عبور نمی کرد. طول دوره درمان با طب سوزنی ده هفته بود. سپس بیماران سه ماه تحت نظر بودند. تعداد گرگرفتگی در طول ده هفته درمان و سه ماه بعد در برگ ثبت مشاهدات ثبت گردید. شدت گرگرفتگی پایان هفته های دوم، ششم و دهم درمان و همچنین سه ماه بعد توسط ابزار (Visual Analogue Scale یا VAS) اندازه گیری شد. از طرفی سطح هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و استرادیول (E2) نیز در پایان ده هفته درمان و سه ماه بعد اندازه‎گیری شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون های T-test، 2χ، Wilcoxon، Mann-Whitney مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه اختلاف معنی داری از نظر تعداد متوسط گرگرفتگی ها و شدت آن در همه زمان‎های فوق (به جز هفته دوم درمان) وجود داشت (001/0 < P). از طرفی بین میانگین سطح دو هورمون FSH، E2 در گروه آزمون و شاهد در انتهای درمان و سه ماه بعد از درمان اختلاف معنی‎داری وجود داشت (001/0 < P).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های فوق، انجام طب سوزنی الکتریکی روش درمانی مناسبی برای تسکین علایم گرگرفتگی در زنان یائسه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
magiran.com/p802687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!