مطالعه تطبیقی نظام اطلاعات بیماری های شغلی کشورهای امریکا، فنلاند، فرانسه و ایران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری های شغلی بیماری هایی هستند که منحصرا به علت اشتغال به یک شغل و تحت تاثیر شرایط موجود در آن به وجود می آیند. عوامل مختلفی در وقوع، شدت و عوارض بیماری های شغلی موثر است. مطالعات کشورهای مختلف نشان داده اند که ایجاد نظام اطلاعات جامع بیماری های شغلی، نقش موثری در کاهش وقوع بیماری ها، هزینه های اقتصادی و تحصیل بهینه منابع دارد. لذا در این پژوهش، نظام اطلاعات بیماری های شغلی کشورهای منتخب مقایسه شده است.
روش بررسی
در مطالعه توصیفی حاضر که در سال 1388 انجام گرفت، نظام اطلاعاتی کشورهای امریکا، فنلاند، فرانسه و ایران بر اساس اهداف، ساختار، مهم ترین سازمان های فعال و مهم ترین پایگاه داده بررسی شد. ابزار پژوهش، مقالات، کتب، مجلات و سایت های معتبر اینترنتی انگلیسی زبان بود.
یافته ها
هر سه کشور منتخب دارای نظام اطلاعات الکترونیکی و پایگاه داده های بیماری های شغلی هستند. در فنلاند، اطلاعات بیماری ها و صدمات در پایگاه های مجزا نگهداری می شوند، در امریکا نظام جامع وجود ندارد و سیستم ها به صورت پراکنده موجودند و در فرانسه نظارت بر آزمایشگاه ها در این زمینه از اولویت اول برخوردار است. در ایران نظام جامعی برای ثبت بیماری های شغلی وجود ندارد.
نتیجه گیری
نظام اطلاعات بیماری های شغلی فنلاند از جامعیت بیشتری برخوردار است. کشور ایران فاقد نظام جامعی در این زمینه است و با توجه به اهمیت بیماری های شغلی و پیشگیری از آن استفاده از تجربیات سایر کشورها و تنظیم نظام الکترونیک جامع بیماری های شغلی برای ایران توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p802834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!