میزان مطابقت تشخیصی بیماری هیرشپرونگ به روش فروزن سکشن با نمونه های دایمی حین عمل جراحی تک مرحله ای آن

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
بیماری هیرشپرونگ یکی از بیماری های نسبتا شایع کودکان بوده و در تشخیص افتراقی بسیاری از بیماری های دیگر و حتی حالت های فیزیولوژیک و اختلالات عملکردی قرار می گیرد؛ بنابراین تشخیص صحیح آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. از سوی دیگر، تعیین صحیح سطح بدون عقده عصبی در کولون حیاتی است؛ چراکه تخمین نادرست منجر به رزکسیون ناکافی یا بیش از حد خواهد گردید. تعیین سطح آگانگلیوز در بیماری هیرشپرونگ از طریق بررسی حین عمل با فروزن سکشن صورت می گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان مطابقت تشخیصی بیماری هیرشپرونگ به روش فروزن سکشن با نمونه های دایمی حین عمل جراحی تک مرحله ای آن و جایگزینی کامل آن بجای جراحی های چند مرحله ای هیرشپرونگ می باشد.
مواد و روش ها
40 بیمار به روش ترمیم تک مرحله ای عمل شدند. بیوپسی های حین عمل جراحی از انتهایی ترین نقطه مشکوک به نداشتن گانگلیون شروع و تا منطقه ترانزیشنال ادامه یافت. نمونه های دائمی هر بیمار بررسی گردید و با نمونه های فروزن مقایسه شد.
یافته ها
میزان مطابقت نتایج ارزیابی فروزن سکشن و نمونه دائمی بطور متوسط60/1±17/98 درصد بود: 100% در 36 مورد، 3/83% در 2 مورد و 80% در 2 مورد. میزان مطابقت در اولین و آخرین نمونه ها 100% بود. اختلاف گزارش شده بدین ترتیب بود: در نمونه 5 از 6 نمونه که در بررسی فروزن سکشن «کم» و در بررسی نمونه دایم «مقداری» گزارش شده بود؛ و در نمونه 4 از 5 که در بررسی فروزن سکشن «معدود» و در بررسی نمونه دایم «مقداری» گزارش شده بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که تطابق بالایی بین نتایج بررسی نمونه های فروزن و دایم در بیماران مبتلا به بیماری هیرشپرونگ وجود دارد و می توان با اطمینان کامل آنرا جایگزین بیوپسی های دایمی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p804387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!