ارزیابی تاثیر دگزامتازون در کاهش ورم و خونمردگی در هفته اول بعد از اعمال جراحی بینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اگرچه استفاده از ترکیبات استروئیدی علیرغم وجود عوارض دارویی متعاقب رینوپلاستی به منظور کاهش ورم و خونمردگی پیشنهاد می شود، اما بررسی های بیشتر در این رابطه هم چنان ادامه داد. هدف از این مطالعه بررسی نقش این دارو در کاهش ورم و خونمردگی به عنوان عارضه رینوپلاستی به روش بسته می باشد که باعث طولانی شدن دوره ریکاوری عمل جراحی رینوپلاستی می شود.
روش تحقیق: این پژوهش مداخله ای علیتی از نوع Multiple Time Series Design بوده که در آن 30 نمونه مورد پژوهش به طور تصادفی و به روش Randomized Block Design به سه گروه که هر گروه شامل 10 بیمار بودند، تقسیم شدند. بررسی در یک دوره زمانی 6 ماهه و در سال 1388 انجام شده است. در گروه اول کورتن داده نشد، در گروه دوم یک دوز دگزامتازون وریدی در هنگام القای بیهوشی تجویز شد و به گروه سوم یک دوز دگزامتازون در هنگام القای بیهوشی تجویز شده و دو دوز دیگر به فاصله 8 و 16 ساعت بعد تجویز شد. بنابراین دو متغیر دارو و زمان مداخله مورد بررسی قرار گرفت. بر مبنای مقایسه فتوگرافی استاندارد به عمل آمده از بیماران در مرحله قبل و بعد از عمل میزان ورم و اکیموز بعد از جراحی توسط سه نفر بدون این که از مطالعه انجام شده اطلاعاتی داشته باشند درجه بندی شد.
یافته ها
میزان ادم و شدت اکیموز در سه گروه مورد مطالعه با یکدیگر متفاوت بود و ادم در گروهی که سه نوبت استروئید دریافت نموده بودند، در مقایسه با دو گروه دیگر کمتر بود (043/0p=). همچنین در روز ششم این تاثیر در ارتباط با اکیموز از نظر آماری معنی دار بود (015/0p=).
نتیجه گیری
دگزامتازون در دوز تجویز شده در درمان ورم و خونمردگی اطراف اربیت در رینوپلاستی به روش بسته مؤثر می باشد که این امر باعث افزایش رضایت بیماران در دوره کوتاه مدت بعد از جراحی می گردد. این تاثیر بادوام و وابسته به مقدار و زمان تجویز دارو می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p804595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!