بررسی مقایسه نگرش دانشجویان پرستاری بم و کرمان در مورد مرگ و مردن

چکیده:
مقدمه
هر انسانی سرانجام با واقعه مرگ رو به رو می شود. اما پرستاران هر روز شاهد مرگ بیمارانی هستند که روزهای آخر عمرشان را سپری می کنند. دانشجویان پرستاری نیز در امر مراقبت از بیمارانی که روزهای پایان عمرشان را می گذرانند درگیر می-شوند. نگرش نسبت به مرگ یکی از مهم ترین عواملی است که بر روی رفتار مربوط به حرفه مراقبت سلامت اثر میگذارد.
هدف
مقایسه نگرش دانشجویان پرستاری کرمان و بم نسبت به مرگ و مراقبت از بیماران در حال مرگ
روش
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی نگرش دانشجویان پرستاری کرمان و بم نسبت به مرگ و مراقبت از بیماران در حال مرگ با استفاده از دو پرسشنامه DAP-R (نگرش تجدید نظر شده نسبت به مرگ) و FATCOD (نگرش فروملت نسبت به مراقبت از بیماران در حال مرگ) مورد بررسی قرار گرفت. 98% از سوالات پرسشنامه جواب داده شده بودند. آنالیز داده ها با نرم افزار آماری SPSS انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(پیرسون و تی مستقل) انجام شد.
نتایج
دانشجویان پرستاری بم که مرگ افراد زیادی را در دی ماه 1382 تجربه کرده بودند نسبت به دانشجویان پرستاری کرمان که مرگ را با آن وسعت مشاهده نکرده بودند ترس کمتری از مرگ داشتند. در هر دو گروه دانشجویانی که درباره مرگ و مردن آموزش دیده بودند نسبت به دانشجویانی که آموزش ندیده بودند، نگرش مثبت تری نسبت به مرگ داشتند.
بحث و نتیجه گیری
خصوصیات شخصیتی دانشجویان ممکن است به ایجاد نگرش دانشجویان نسبت به مرگ و کیفیت تعامل آنها با افراد در حال مرگ کمک کند. علاوه بر این آموزش مراقبت از مددجویان در مرحله انتهای زندگی می تواند رویکرد آموزشی موثر جهت تغییر نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به مرگ و مراقبت از افراد در حال مرگ باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p807034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!