تاثیر چسب زنی استخوان پاتلا (Patellar taping) بر فعالیت الکتریکی ماهیچه های Vasti در افراد مبتلا به سندرم درد مفصل پاتلوفمورال (PFPS) حین حرکت خمیدگی یک طرفه زانو

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی-عضلانی ناحیه زانو در بالغین، سندرم درد مفصل پاتلوفمورال (PFPS) می باشد. چسب زنی ناحیه پاتلا ((Patellar taping روش درمانی مؤثری جهت تسکین علایم دردناک در طیف وسیعی از این بیماران است؛ گرچه مکانیسم کاهش علایم پس از استفاده از چسب به درستی مشخص نشده است. هدف از اجرای این پژوهش ارزیابی فعالیت EMG در ماهیچه های Vasti پس از استفاده از چسب پاتلا و یافتن مکانیسم احتمالی کاهش درد پس از آن بود.
مواد و روش ها
در یک پژوهش شاهد- موردی، دو پارامتر اختلاف زمانی آغاز فعالیت ماهیچه های VMO و VL (VMO-VL onset) و مقدار فعالیت نسبی این ماهیچه در 18 بیمار مبتلا به سندرم درد مفصل پاتلوفمورال و 18 فرد سالم، توسط یک دستگاه ثبت امواج الکتریکی ماهیچه (EMG) اندازه گیری گردید. پارامترهای مورد اشاره از زانوی آسیب دیده افراد مبتلا قبل از اعمال چسب، در حین اتصال چسب به ناحیه زانو و پس از طی یک دوره چسب زنی (2 تا 5 هفته) و نیز از زانوی سمت سالم بیماران و همچنین هر دو زانوی افراد گروه شاهد در خلال مرحله انقباض اکسنتریک (Eccentric) حرکت خمیدگی یک طرفه زانو (Single -leg squatting) به ثبت رسید.
یافته ها
اختلاف معنی داری بین میانگین عددی VMO-VL onset در بین افراد گروه شاهد و مبتلایان به PFPS پیش از اقدام به چسب زنی به چشم خورد (05/0 > P). همچنین میانگین عددیVMO-VL onset پیش از اعمال چسب بر روی استخوان پاتلا (54/2 میلی ثانیه، 35/4 = SD)، کاهش معنی داری پس از یک دوره چسب زنی (00/6- میلی ثانیه،40/3 = SD) پیدا کرد (05/0 > P). با این وجود هیچ گونه اختلاف معنی داری بین مقدار فعالیت نسبی ماهیچه های VMO و VL مربوط به زانوی آسیب دیده بیماران مبتلا بهPFPS، پای سالم آنان و همچنین افراد سالم گروه شاهد بین وضعیت های گوناگون چسب زنی مشاهده نگردید (05/0 < P).
بحث: کاسته شدن از مقادیر عددی VMO-VL onset، که به معنای انقباض سریع تر ماهیچه VMO نسبت به VL تلقی می گردد، ممکن است در اصلاح وضعیت و راستای استخوان پاتلا (Realignment) به عنوان یک عامل کمکی مطرح باشد. بنابراین شاید بتوان مکانیسم کاهش درد پس از استفاده از چسب پاتلا را با ایجاد تغییر در الگوی فعالیت زمانی دو ماهیچه VMO و VL در بیماران مبتلا به سندرم درد مفصل پاتلوفمورال توضیح داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p815883 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!